تبعید سه تن از رهبران جنبش خلق سودان

تبعید سه تن از رهبران جنبش خلق سودان
سه شنبه 21 خرداد 1398 - 02:07

منابع خبری روز دوشنبه گزارش دادند، شورای نظامی انتقالی سودان سه تن از رهبران حزب «جنبش خلق» سودان را به خارج از این کشور تبعید کرده است.

العالم-سودان

شورای نظامی سودان «یاسر عرمان» معاون، «اسماعیل جلاب» دبیر کل و «مبارک اردول» سخنگوی دبیر کل حزب جنبش خلق را ساعاتی پس از آزادی از زندان آنها را به سودان جنوبی تبعید کرده است.

این سه عضو جنبش خلق سودان هفته گذشته از سوی نیروهای نظامی سودان دستگیر و روانه زندان شده بودند.

اسماعیل جلاب و مبارک اردول هفته گذشته پس از دیدار با آبه احمد نخست وزیر اتیوپی که برای میانجیگری میان احزاب و گروه‌های سودانی با شورای نظامی انتقالی به این کشور سفر کرده بود، دستگیر شدند.

در همین راستا، دستگاه اطلاعاتی-امنیتی سودان روز یکشنبه، یکصد تن از افسران خود را بازنشسته کرد.

به دنبال خشونت‌های هفته گذشته و حمله ارتش سودان به معترضان، «جنبش اعتراضی سودان»، از روز یکشنبه خواستار نافرمانی مدنی با هدف واگذاری قدرت از شورای نظامی انتقالی به نهادهای غیر نظامی و مردمی شد.

«انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان» نیز در همین رابطه روز جمعه از همه احزاب و شهروندان سودانی خواسته بود، یکشنبه دست به نافرمانی مدنی بزنند.

اسماعیل تاج از رهبران نیروهای موسوم به آزادی و تغییر در سودان تاکید کرد که نافرمانی مدنی تا برآورده شدن تمامی خواسته‌ها ادامه خواهد یافت.

روز یکشنبه با آغاز نافرمانی مدنی در سودان دست کم چهار تن از معترضان کشته شدند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان وابسته به مخالفان اعلام کرده که با کشته شدن این افراد، شمار معترضان قربانی از دوشنبه هفته گذشته تاکنون در پی حمله نیروهای امنیتی به تحصن کنندگان در خارطوم، به ۱۱۸ تن رسیده است.

پس از اعتراض‌های مردمی در فروردین ماه امسال عمر البشیر توسط ارتش برکنار شد، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی و به ریاست ژنرال عبدالفتاح البرهان قدرت را در دست گرفت.

در مقابل گروه‌های مخالف نیز با امضای بیانیه‌ای، ائتلافی فراگیر از نیروهای غیرنظامی تشکیل دادند که به نام اعلامیه آزادی و تغییر معروف شد. این ائتلاف برای تعیین تکلیف آینده سودان وارد گفتگو با نظامیان شد.

پربیننده ترین خبرها