تدابیر فوری شورای نظامی سودان برای پایان دادن به نافرمانی مدنی+ ویدئو

دوشنبه 20 خرداد 1398 - 19:05

رسانه های سودان از آزادی یاسر عرمان و خمیس جلاب و مبارک اردوک از رهبران جنبش مردمی خبر داد؛ شورای نظامی انتقالی نیز خواستار عقب نشینی از نافرمانی مدنی نیروهای مخالف شد و از آمادگی خود برای مذاکره خبر داد. شورای نظامی همچنین احکامی مبنی بر برکناری برخی سران بارز در دستگاه امنیت و اطلاعات و نیز مدیر اداره اطلاعات در نیروهای واکنش سریع صادر کرد.

العالم . آفریقا

به محض اينكه نافرمانی مدنی در سودان وارد دومین روز خود شد، شورای نظامی از آمادگی خود برای مذاکره خبر داد. شمس الدین کباشی سخنگوی شورای نظامی گفت: برای هر طرحی که به تقریب دیدگاه ها میان شورا و مخالفان منجر شود مانعی وجود ندارد. شورای نظامی از ائتلاف آزادی و تغییر می خواهد تا از نافرمانی مدنی عقب نشینی کند.

اتحادیه مشاغل در سودان تاکید کرد که فعالیتهایش مبنی بر ایجاد موانع در خیابانهای اصلی و فرعی کشور ادامه خواهد داشت و در صورت اقدام نیروهای شورای نظامی برای برداشتن این موانع، بار دیگر آنها را در خیابانها قرار خواهیم داد. این اتحادیه بر لزوم دوری از هرگونه مقابله با نیروهای واکنش سریع و دستگاه امنیتی و حفظ ماهیت مسالمت آمیزی اعتراضات و نافرمانی مدنی تاکید کرد.

یکی از شرکت کنندگان در نافرمانی مدنی گفت: در نافرمانی مدنی فراگیر شرکت می کنیم زیرا خواهان یک دولت مدنی و حکومت دموکرات هستیم و امیدواریم که همه مردم در آن شرکت کنند تا تغییراتی ایجاد کنیم.

پس از انتشار اخباری مبنی بر ایجاد چند دستگی در صفوف نیروهای هوادار شورای نظامی، عبدالفتاح برهان رییس شورای نظامی احکامی مبنی بر برکناری برخی سران بارز در دستگاه امنیت و اطلاعات و نیز مدیر واحد اطلاعات در نیروهای واکنش سریع صادر کرد. همچنین 35 افسر از جمله مدیر هیات عملیات در دستگاه اطلاعات و مدیر امنیت ایالتها مجبور به بازنشستگی شدند.

سودانی ها در خارج از کشور نیز به منظور اعتراض به اقدام شورای نظامی در متفرق کردن معترضان در خارطوم، تظاهراتی در مقابل مقر نخست وزیری انگلیس در لندن و نیز در فرانسه برگزار کردند. تظاهرکنندگان خواستار واگذاری قدرت به غیرنظامیان شدند و از فرانسه و انگلیس خواستند تا فشارهای بیشتری علیه شورای نظامی انتقالی اعمال کنند.

پربیننده ترین خبرها