منابع آگاه مصری: احتمال تعویق نشست منامه قوت گرفت

منابع آگاه مصری: احتمال تعویق نشست منامه قوت گرفت
سه شنبه 21 خرداد 1398 - 18:18

برخی منابع آگاه مصری گزارش دادند که مخالفت کشورهای عربی و اروپایی با حضور در نشست اقتصادی منامه، بحرین را در تنگنای واقعی قرار داده است.

العالم - مصر

برخی منابع آگاه مصری گزارش دادند که با وجود اعمال فشار صریح آمریکا بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی با مشارکت در نشست اقتصادی منامه به عنوان اجرای مرحله نخست طرح موسوم به «معامله قرن» مخالفت کرده‌اند و همین مسئله باعث ایجاد تنگنای واقعی برای بحرین شده است.

این منابع در مصاحبه با وبگاه «الخلیج آنلاین» گفتند که بحرین از اثرگذاری قدرتمند بر کشورهای عربی برخوردار نیست و به همین دلیل از عربستان سعودی و امارات برای متقاعد کردن این کشورها به مشارکت در نشست مذکور کمک خواسته بود اما با این حال تمامی تلاش‌های آن‌ها بی‌نتیجه بوده و با اینکه کمتر از دو هفته به زمان برگزاری نشست باقی مانده اما سازمان ملل و بسیاری از کشورها مخالفت خود با آن را اعلام کرده‌اند.

به گفته این منابع، برگزاری نشست منامه در موعد مقرر با وجود مخالفت کشورهای عربی، به منزله وارد آمدن ضربه بزرگ به دولت آمریکا و کشورهای عربی موافق برگزاری این نشست خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در پرتو مخالفت کشورهای عربی و اروپایی با مشارکت در نشست منامه، بحرین مجبور خواهد شد تصمیم به تعویق این نشست بگیرد و احتمالا با توجه به تنش بین کشورهای منطقه، زمان بعدی نشست به این زودی‌ها مشخص نخواهد شد.

از جمله مخالفان برجسته برگزاری این نشست، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین هستند و تنها دو کشور اعم از عربستان سعودی و امارات موافقت قاطع خود با برگزاری این نشست را اعلام کرده‌اند.

آمریکا و بحرین اعلام کرده‌اند که نشست اقتصادی بحرین به عنوان اولین گام در راستای اجرای طرح معامله قرن قرار است طی روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در منامه برگزار شود.

طرح صلح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

فارس

پربیننده ترین خبرها