پلوسی: کنگره منع فروش تسلیحات به ریاض را به رأی می‌گذارد

پلوسی: کنگره منع فروش تسلیحات به ریاض را به رأی می‌گذارد
شنبه 25 خرداد 1398 - 12:17

رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا متعهد شد که کنگره بزودی برای متوقف کردن طرح ترامپ برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی، رأی‌گیری می‌کند.

العالم - آمریکا

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی در «نیویورک» متعهد شد که مجلس نمایندگان آمریکا بزودی برای متوقف کردن فروش تسلیحات به «ریاض» رأی‌گیری می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حالی از تلاش کنگره برای ممانعت از فروش سلاح به عربستان سعودی خبر داده است که دولت ترامپ معتقد است که عرضه سلاح به سعودی‌ها برای محافظت از منافع آمریکا در منطقه در بحبوحه تنش با ایران حیاتی است.

پلوسی در نشستی به میزبانی شورای روابط خارجی به «فرید زکریا» گفت: «رأی‌گیری برای لغو هرگونه مجوز فروش (تسلیحات) به عربستان سعودی صورت خواهد گرفت. این چیزی است که ما برای آن خواهیم جنگید و حمایت دو حزب را برای چنین مبارزه‌ای در اختیار داریم».

بنا به گزارش هیل، اظهارات پلوسی یک روز بعد از آن مطرح شد که مخالفان قرارداد فروش تسلیحات به عربستان سعودی در سنا، حصول 51 رأی مورد نیاز برای جلوگیری از انتقال تسلیحات را بعد از آن تضمین کردند که چهار نماینده جمهوری‌خواه با اقدام ترامپ برای فروش سلاح به ریاض مخالفت کردند.

پایگاه هیل گزارش کرد، با این حال، بعید است که نمایندگان کنگره موفق شوند دو سوم اکثریت مورد نیاز برای باطل کردن وتو «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دست آورند.

ماه گذشته میلادی، وزارت خارجه آمریکا به یک ماده اضطراری از قانون کنترل صادرات تسلیحات متوسل شد تا بتواند 22 مورد فروش تسلیحات به ارزش بالغ بر هشت میلیارد دلار را به عربستان سعودی، امارات عربی متحده، اردن و کشورهای دیگر را با دور زدن کنگره پیش ببرد که این قرارداد‌های تسلیحاتی شامل فروش موشک های پاتریوت، پهپادها و بمب‌ و ارائه دیگر حمایت‌های نظامی می‌شد.

در مجلس نمایندگان آمریکا، «تد لئو» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا روز چهارشنبه هفته گذشته، لایحه‌ای را برای متوقف کردن تمامی 22 مورد قرارداد فروش تسلیحات ترامپ ارائه کرد.

دولت ترامپ در حالی تلاش می‌کند تا فروش تسلیحات به عربستان سعودی را ادامه دهد که انتقادهای بین‌المللی از کشتار غیرنظامی‌ها در یمن افزایش یافته است.

چندی پیش، یونیسف در گزارشی نوشت که هر دو ساعت یک مادر و نوزاد تازه متولد شده وی در «یمن» جان خود را از دست می‌دهند.

در این گزارش آمده است که بیش از چهار سال درگیری‌های مسلحانه در یمن، اوضاع زنان و نوزادان تازه متولد شده در این کشور را که پیش از این نیز جزء فقیرترین کشورهای غرب آسیا بوده‌اند، بدتر کرده است.

اوایل سال 1398، «طه المتوکل» وزیر بهداشت یمن ا اعلام کرد، به دلیل تجاوز ائتلاف سعودی-آمریکایی و محاصره یمن بیش از 100 هزار کودک یمنی طی یک سال فوت کرده‌‌اند.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن به رأس قدرت، هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. مسئولان نزدیک به جنبش انصارالله می‌گویند از زمان آغاز این حملات بیش از ۳۶ هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی شمار افراد کشته‌شده در این جنگ را نزدیک به ۵۰ هزار نفر اعلام کرد.

پلوسی همچنین هشدار داد که قرارداد تسلیحاتی ترامپ «شامل انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی نیز می‌شود».

اخیراً جدال‌ میان پلوسی و ترامپ به دلیل انتقادات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از عملکرد ترامپ تشدید شده است به طوریکه پلوسی که قبلاً نیز ترامپ را به «پرده‌پوشی» در جریان تحقیقات «رابرت مولر»، بازپرس پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم کرده بود، چندی پیش به هم‌حزبی‌های دموکرات خود که طرفدار استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا هستند گفته است می‌خواهد شاهد به زندان افتادن ترامپ باشد.

ترامپ نیز هفته گذشته در «نورماندی» فرانسه برای بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد عملیات پیاده‌سازی متفقین موسوم به «D-Day» در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز، نانسی پلوسی را یک «فرد کریه، کینه‌جو و هولناک و فردی بی‌آبرو» توصیف کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها