تحلیل روز/

تلاش عربستان و امارات برای به آشوب کشیدن خلیج فارس

تلاش عربستان و امارات برای به آشوب کشیدن خلیج فارس
شنبه 25 خرداد 1398 - 16:25

منافع برخی کشورهای عربی با منافع رژیم صهیونیستی همسو است و با این که سران این کشورها خود را نماینده مردم کشورشان می نامند تماما به ضرر این مردم کار می کنند.

العالم-ایران

با تأمل در تحولات منطقه به ویژه حوادث جاری در خلیج فارس و درگیری هایی که میان ایران از یک سو و ائتلاف آمریکا، عربستان، رژیم صهیونیستی و امارات از سوی دیگر وجود دارد، و همچنین اقدامات سبک سرانه و بی مبالات این ائتلاف در به چالش کشیدن امنیت و ثبات در منطقه و اقدام سرتاسر هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدامات ناخودآگاه فحوای کلام امام علی علیه السلام به ذهن متبادر می شود که فرمودند: "واللَّه ما معاویة بأدهی منّی ولكنه يغدر ويفجر، ولولا كراهية الغدر لكنت من أدهى الناس"؛ معاویه از من زرنگتر نیست. منتها علی چه کند؟ وقتی بنای بر رعایت تقوا و رعایت اخلاق دارد، دست و زبانش بسته است.

برای اینکه این نکته را دریابیم که منافع رژیم صهیونیستی کاملا با منافع ملتها در منطقه در تقابل است و هرگز این منافع هم راستا نخواهند شد، نیاز به هوش زیادی نیست و این نکته کاملا مبرهن است منافه رژیم صهیونیستی و ملت ها در منطقه کاملا در مقابل هم قرار دارند و همه جنگ هایی که در منطقه شاهد آن هستیم یا به دست اسرائیل پایه گذاری شده است و یا اینکه این رژیم در آن نقش دارد.

در واقع رژیم صهیونیستی در راستای تحقق اهداف خود به دنبال تجزیه کشورهای منطقه و چپاول کردن ثروتهای آنها و ایجاد فتنه میان مردم است، به بیان دیگر بقای رژیم صهیونیستی در گرو ضعف ملت عرب و مسلمان در منطقه و ایجاد نا امنی و بی ثباتی در آن است.

از سوی دیگر واقعیتی که بسیار روشن است این است که منافع برخی کشورهای عربی با منافع رژیم صهیونیستی همسو است و با این که سران این کشورها خود را نماینده مردم کشورشان می نامند تماما به ضرر این مردم کار می کنند و سوالی که اینجا مطرح است این است که چطور ممکن است که امنیت رژیم صهیونیستی با امنیت عربستان و امارات در یک راستا باشد؟ و چگونه می توان پذیرفت که رژیم صهیونیستی پایبند به برقراری ثبات و امنیت در عربستان و خلیج فارس است؟ و شرایط کنونی چگونه منجر به همگرایی رژیم صهیونیستی، امارات و عربستان سعودی شده است؟ در واقع وجود جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دشمن مشترک منجر به همگرایی عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی شده است، و این تفکر غالبی است که رسانه های سعودی، اماراتی و صهیونیستی سعی در القا کردن آن هستند.

تمامی رویکردهای سران رژیم های عربستان و اماراتی با منافع مردم کشورشان در تضاد است و این به آن سبب است که کسانی بر مسند قدرت در این کشورها نشسته اند که جنون قدرت کورشان کرده و هیچ دستور کار خاصی برای اداره کشور ندارند و بر هم زدن امنیت و ثبات کشورهای منطقه در صدر اولویتهایشان قرار گرفته است و با حمایت از طرح های آمریکا ورژیم صهیونیستی در به آشوب کشیدن منطقه از عواقب این کارها غافل هستند و نمی دانند که ممکن است این تلاش ها در نهایت به ضرر خود آنها تمام شود.

جنگ علیه یمن یکی از این ماجراجویی های عربستان و امارات در منطقه در راستای طرح اسرائیل و آمریکا محسوب می شود جنگی که از چهار سال پیش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و به رغم اینکه این جنگ امنیت و ثبات در منطقه را بر هم زده و جوامع را ویران کرده است امارات و عربستان به این جنگ ادامه می دهند حال آنکه در این روند خبری از تحقق منافع این کشورها نیست بلکه جنگ علیه یمن تماما به نفع رژیم صهیونیستی تمام می شود.

به رغم دعوت تهران از این دو کشور برای مذاکره، نه تنها این دعوت را رد کردند بلکه پیوسته در تلاش برای تحریک آمریکا علیه ایران کوشیدند تا پیش پیش هزینه های این جنگ را بپردازند؛ اما در این بین مسئله ای که عربستان و امارات از آن غافل هستند این است که اگر جنگی علیه ایران رخ دهد همه منطقه را به آتش می کشد و عربستان و امارات در صدر کشورهایی قرار می گیرند که دامنگیر آتش جنگ می شوند.

اما دلیل اصلی اصرار بن سلمان و بن زاید بر آغاز جنگ آمریکا علیه ایران در واقع تامین منافع رژیم صهیونیستی است وگرنه جنگ در منطقه خلیج فارس و عدم مذاکره و اتخاذ راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات با ایران چه نفعی می تواند برای عربستان و امارات داشته با شد؟

تحولاتی که اخیرا خلیج فارس شاهد آن است نتیجه تلاش برای تحقق سناریوهایی است که عربستان، امارات، رژیم صهیونیستی و افرادی همچون بولتون و پامپئو در کابینه ترامپ آن را چینش کرده اند، تا توجیهی برای آغاز جنگ در منطقه ایجاد کنند و همراهی عربستان و امارات با این سناریوها نشانه میزان حماقت و کج فهمی سیاسی سران این کشورهاست که تبدیل به طفیلی های اسرائیل و آمریکا شده اند و به دنبال ضمانتی برای بقای خود تا پنجاه سال آینده هستند بدون اینکه توجه داشته باشند سرنوشت طاغوت ها که جنگ را برای تحقق منافع و اهداف خود برگزیده اند در طول تاریخ چه شده است و نه تنها اهدافشان محقق ندشه است بلکه به زباله دان تاریخ پیوسته اند.

به رغم وجود تمام ماجراجویی های سران عربستان و امارات در منطقه و رجزخوانی های ترامپ و توطئه چینی های رژیم صهیونیستی مردم منطقه با وجود جمهوری اسلامی ایران به نوعی اطمینان دست می یابند که منطقه به یک جنگ ویرانگر دچار نمی شود و امنیت و استقرار در منطقه از اولویت های ایران است و این دقیقا همان چیزی است که کاملا با نقشه راه آمریکا در منطقه در تعارض است.

منيب السائح/العالم

پربیننده ترین خبرها