ترامپ و برجام، وقتی پشیمانی دیگر سودی ندارد

ترامپ و برجام، وقتی پشیمانی دیگر سودی ندارد
دوشنبه 27 خرداد 1398 - 17:07

اغلب کارشناسان سیاسی اتفاق نظر دارند که خروج آمریکا از برجام نیازهای این کشور را برآورده نمی کرد و صرفا حاصل فشارهای رژیم صهیونیستی، لابی صهیونیستی و کشورهای حامی تروریسم در منطقه خلیج فارس بود.

العالم - یادداشت

به صورت کلی و خلاف مواضع نتانیاهو و مسئولان سعودی – اماراتی که همه سعی خود را بری شکست این معاهده به کار گرفتند، این معاهده هسته ای همه اهداف کسانی که آن را امضا کردند(من جمله آمریکا) برآورده کرد.

به نظر می رسد که " تیم ب " ( بنیامین نتانیاهو، بولتون ، بن سلمان ، بن زاید) در کاندیداتوری شخصی مانند ترامپ برای انتخابات آمریکا فرصتی مناسب را برای ضربه زدن به معاهده هسته ای پیدا کردند. آنها ترامب را به خروج از برجام ترغیب کرده و وی را قانع کردند که می تواند با هدف رسیدن به پیمان جدید ایران را با تشدید تحریم‌ها و احیانا تهدید نظامی آن وادار به مذاکره کند. جالب اینجاست که این فرصت ها گوش های شنوایی را نزد ترامپ پیدا کرده بودند، به خصوص اینکه ترامپ برای از بین بردن ارث باراک اوباما کینه عجیبی داشت.

در واقع ترامپ از معاهده هسته ای خارج شد و تحریم ها را ضد ایران بازگرداند و تصمیم به صفر رساندن صادرات نفت ایران گرفت و همچنین نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه های تروریستی قرار داد و ناو هواپیما بر و 1500 سرباز به خلیج فارس فرستاد و هر روز ایران را به نابودی کامل تهدید می کرد اما با وجود همه موارد فوق الذکر پاسخ منفی مقامات ایرانی برای مذاکره با آمریکا ترامپ را به شدت غافلگیر کرد چرا که نه تحریم های سختگیرانه و نه سربازان آمریکایی و نه تهدیدهاتی که خیلی به مرز اجرا نزدیک شد باعث نشد که "نه" مقامات ایرانی را به لرزه در آورد.

ترامپ امروز در وضعیتی بسیار بغرنجی به سر می برد. بعد از 5 ماه کمپین انتخابات ریاست جمهوری امریکا شروع می شود و علیرغم عقب نشینی آمریکا از شروط 12 گانه اش برای مذاکره با ایران، ذره ای نشانه از آمادگی ایران برای مذاکره وجود ندارد.

گرفتاری که "تیم ب" که ترامب را به آن مبتلا کرد بسیار بزرگ است چرا که او بدون حصول امتیازی از بحرانی که با خروج خود از معاهده هسته ای درست کرد نمی تواند در انتخابات شرکت کند همچنین نمی تواند جنگ فاجعه بار با ایران را شروع کند، مسئله ای که می تواند درخواست شخصی ترامپ از نخست وزیر ژاپن برای وساطت بین ایران و آمریکا را تفسیر می کند.

پاسخ منفی و قاطع آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب به هر نوع گفتگو و یا حتی تبادل پیام با ترامپ، ناامیدی ترامپ را بیش از پیش کرد. رد کردن مذاکره ضربه ای قوی به شانس های ترامپ برای پیروزی در دور دوم وارد کرد. مسئله ای که بر مواضع مسئولان آمریکایی اثر خود را گذاشت چون پس از انفجارهای عمان و علیرغم اعلام دخالت ایران در این حادثه دعوت خود را برای مذاکره با ایران تکرار کردند.

تندروی نژاد پرستی که "تیم ب" با آن معروف شده است تصویر ایران را برای ترامپ رسم کردند که هیچ قرابتی با واقعیت ندارند. به نظر می رسد ترامپ بعد از شنیدن حرف رهبر انقلاب از خواب خود مبنی بر به زانو در آوردن ایران بیدار نشده، حرفی که جادوی تیم ب را باطل کرد و مانند صاعقه بر سر ترامپ فرود آمد، ترامپی که برجام را ازدست داد بدون آنکه بتواند مانند آن یا بدتر از آن را به دست بیاورد، مانند ضرب ضرب المثل عربی معروف" ضيعت في الصيف اللبن " یعنی به طمع چیز با ارزش تر، آن چیز خوبی که در دست دارد را رها کند اما وقتی قدر آن را می داند که پشیمانی دیگر سودی ندارد.

حاتمی

پربیننده ترین خبرها