تشکیلات خودگردان: طرح صلح عربی «خط قرمز» است

تشکیلات خودگردان: طرح صلح عربی «خط قرمز» است
سه شنبه 4 تير 1398 - 17:56

سخنگوی تشکیلات خودگردان در واکنش به اظهارات «جرد کوشنر» مشاور و داماد رئیس‌جمهور آمریکا درباره طرح «صلح عربی» اعلام کرد،‌ این طرح «خط قرمز» است و کوشنر و امثال او نمی‌توانند آن را تغییر دهند.

العالم - فلسطین اشغالی

اتحادیه عرب در اجلاسی که در سطح سران خود در سال 2002 در بیروت برگزار کرد، طرحی برای صلح با تل‌آویو تصویب کرد که خواستار ایجاد یک کشور فلسطینی شناخته شده بین‌المللی در مرزهای 1967 با بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت آن است.

این طرح همچنین بر حل عادلانه مساله آوارگان فلسطینی و عقب‌نشینی اسرائیل از بلندی‌های جولان اشغالی و بخش‌هایی در جنوب لبنان که کماکان تحت اشغال اسرائیل است، تاکید می‌کند تا در آزای تحقق این موارد، کشورهای عربی هم رژیم اشغالگر اسرائیل را به رسمیت بشناسند.

«جرد کوشنر» فرستاده و داماد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امروز در گفت‌وگویی با شبکه «الجزیره» به انتقاد از این طرح پرداخت و گفت: طرح صلح عربی یک اقدام شریف بود اما به صلح مورد نظر بین فلسطینیان و اسرائیل منجر نشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین «وفا»، «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان در واکنش به این اظهارات کوشنر اعلام کرد؛ طرح صلح عربی که به بخشی از قطعنامه 1515 شورای امنیت تبدیل شده «خط قرمز» است و کوشنر و امثال او نمی‌توانند به نیابت از کشورهای عربی و اسلامی این طرح را اصلاح کنند.

ابوردینه ادامه داد؛ هدف از نشست منامه مقدمه‌سازی برای جدا کردن غزه از کرانه باختری و یهودی کردن قدس است و هر طرحی که از کانال دولت مشروع فلسطین (تشکیلات خودگردان) نگذرد، شکست خواهد خورد.

وی تأکید کرد: هر اقدام یک‌جانبه‌ای که هدف آن عبور از مشروعیت عربی و بین‌المللی باشد به بن‌بست خواهد رسید و فلسطین هیچ کسی را مأمور نکرده که به نامش صحبت کند.

البته باید گفت که کشورهای عربی به مهم ترین بند طرح صلح یعنی قطع کردن تمام اشکال روابط رسمی و غیر رسمی با رژیم صهیونیستی پایبند نماندند و روند عادی‌سازی روابط این کشور با تل‌آویو از زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شده، شدت گرفته است.

نشست اقتصادی منامه امروز در راستای اولین گام طرح آمریکا موسوم به «معامله قرن» در بحرین آغاز می‌شود، تشکیلات خودگردان در کنار گروه‌های مقاومت فلسطینی به شدت از این نشست انتقاد کرده‌اند.

«معامله قرن» طرحی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی پیشنهاد داده اما بر اساس اطلاعات در دسترس، این طرح بیشتر به نفع رژیم صهیونیستی است و حق آوارگان و پایتختی قدس برای دولت فلسطین در آن نادیده گرفته شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها