طرح ترامپ، در نطفه خفه شده است

طرح ترامپ، در نطفه خفه شده است
سه شنبه 4 تير 1398 - 23:11

کنفرانس بحرین روز سه شنبه با مشارکت شمار اندکی از کشورهای عربی و برخی کشورهای خارجی به عنوان اولین مرحله معامله قرن برای تغییر شکل منطقه، در منامه آغاز به کار کرد در حالی که کشورهای اسلامی و عربی شاهد موجی از خشم و اعتراض بودند.

العالم _ لبنان

در چارچوب این مخالفت ها و به دعوت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پیش از ظهر امروز، تجمعی در بیروت در مخالفت با کنفرانس معامله قرن و در محکوم کردن کنفرانس بحرین و پایبندی به حق پناهندگان فلسطینی در بازگشت به وطنشان برگزار شد.

"جرد کوشنر " مهندس این معامله و داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از طرح اقتصادی معامله ترامپ خبر داد که خواهان ایجاد صندوق سرمایه گذاری جهانی برای حمایت از اقتصاد فلسطین و کشورهای عربی مجاور با سرمایه گذاری به مبلغ 50 میلیارد دلار در فلسطین، مصر، اردن و لبنان است.

در لبنان که بیش از نیم میلیون پناهنده فلسطینی زندگی می کنند، این نگرانی وجود دارد که این طرح مقدمه ای برای اسکان این فلسطینیان در برابر تشویق های مالی باشد به ویژه که لبنان از بحران اقتصادی شدیدی رنج می برد.

روزنامه الجمهوریه نیز نوشت: زنگ هشدار "معامله قرن" امروز از بحرین به صدا در آمد زیرا این معامله پیش از اینکه سیاسی باشد اقتصادی است.

برگزاری کنفرانس بحرین طی امروز و فردا در منامه پایتخت بحرین نیز در همین راستاست، دو روز پیش نیز جرد کوشنر وعده های فریبنده ای مبنی بر اعطای افزون بر 50 میلیارد دلار به برخی از کشورها از جمله لبنان داد که این کنفرانس را تحریم کرده بود.

شایان ذکر است، در ساعتهای گذشته مواضع اعتراضی درباره زمینه چینی کنفرانس بحرین برای معامله قرن در منطقه از جمله لبنان،افزایش یافته است.

همه این موضع گیری در مخالفت با این معامله ونتایج آن، به ویژه به خاطر تحمیل اسکان فلسطینیان در لبنان و خرید آن با مشتی دلاربود.

"نبیه بری" رئیس مجلس لبنان نیز گفت: کنفرانس بحرین، تلاش برای رشوه دادن به ما از جیب ما برای تصویب معامله قرن و توافق های امریکایی است.

احزاب مختلف سیاسی تا بکرکی ( مقر مسیحیان مارونی لبنان) با موضع گیری یکسان ، باهرگونه اسکان فلسطینیان در لبنان و حق بازگشت آنان به کشورشان مخالفت کردند.

برخی منابع دیپلماتیک نیز در گفت وگو با روزنامه جمهوری اعلام داشتند: منطقه در برابر عملیات تغییر بسیار خطرناکی قرار داد که دارای نتایج زیان باری است و منطقه را با وقوع هر مصیبتی در هر زمان روبرو می کند.

این منابع افزودند: اگر واقعیت وحشتناک کنونی جهان عرب و اختلافات نبود، آمریکا با عنوان طرح صلح ، اقدام به ترسیم نقشه جدیدی برای منطقه نمی کرد.

لبنان از جمله کشورهایی است که بیشترین ضرر را از این طرح یا به عبارت دیگر این معامله می برد زیرا تهدیدی برای اسکان فلسطینیان است.

با توجه به مخالفت گسترده فلسطینیان با معامله قرن، به نظرمی رسد این طرح با چالش های زیادی روبرشود.

ظاهرا برخی کشورهای عربی که در صدد مشارکت در کنفرانس بحرین بودند، مجبور به این کار شدند و یا سطح نمایندگی خود را کاهش دادند.

برخی معتقدند این طرح در نطفه خفه شده است ،اما نمی توان به هیچ وجه آن را مرده تلقی کرد به ویژه که دولت امریکا از ماهها پیش بر روی آن کار می کند، اما می توان گفت شرایطش هنوز فراهم نشده ، به ویژه که اولین عامل موفقیت آن دست یافتن بر امضای فلسطین است.

برخی ناظران در اوج مخالفت گسترده مردم درکشورهای عربی و اسلامی با این طرح ، احتمال می دهند امریکا در تحمیل طرح خود که از نظر اسکان دادن فلسطینیان در کشورهای همسایه به نفع رژیم صهیونیستی است، موفقیتی کسب نکند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها