بالن‌های آتش‌زای غزه؛ دردسری سوزان برای اسرائیل

بالن‌های آتش‌زای غزه؛ دردسری سوزان برای اسرائیل
پنج‌شنبه 6 تير 1398 - 15:14

تاکتیک ساده اما مؤثر فلسطینی‌ها علیه شهرک‌های اطراف نوار غزه، رژیم صهیونیستی را با دردسری دشوار روبه‌رو کرده که تل‌آویو هنوز برای آن راهکار مؤثری پیدا نکرده است.

العالم- فلسطین اشغالی

منابع اسرائیلی روز پنجشنبه (ششم تیرماه - 27 ژوئن) بار دیگر از چندین مورد حریق در شهرک‌های اطراف غزه خبر دادند که علت آن ارسال بالن‌های آتش‌زا از غزه است.

آگوست 2018 (مرداد 1397) رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند که حجم خسارت وارد شده بر اثر بادبادک‌ها و بالن‌های آتش‌زا جوانان فلسطینی، به بیش از سی میلیون شِکِل (واحد پول اسرائیل) تقریبا معادل 8 میلیون 360 هزار دلار رسیده است. بزرگی این رقم وقتی روشن می‌شود که کنار رقم خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی گذاشته شود. خسارت‌های ناشی از سرما، باران و طوفان حدود 155 میلیون شِکِل است؛ یعنی کمتر از نصف خسارتی که بالن‌های آتش‌زا به اسرائیل تحمیل کرده است.

روزنامه الکترونیکی «ایندیپندنت عربی» در همین ارتباط نوشت که بادبادک‌ها و بالن‌های آتش‌زا «یکی از ابزارهای مردمی ضد اسرائیلی» است که اسرائیل تلاش می‌کند «راهکارهای ابتکاری برای مقابله با آن» ابداع کند چرا که خسارت هنگفتی اقتصادی و گردشگری به شهرک‌هایی زده است که در جوار نوار غزه واقع شده‌اند.

ایندیپندنت نوشت، ایده بالن‌های آتش‌زا ابتدا از بادبادک‌های آتش‌زا شروع شد زمانیکه جوانان فلسطینی بادبادک ساده ساختند و فتیله‌ای مشتعل برای آن گذاشتند سپس آن را به سوی شهرکهای اسرائیلی رها کردند.

ایده اصلی

بعد از مدتی جوانان فلسطینی به جای بادبادک از بالن‌های ساده استفاده کردند و همان شیوه آتش‌زایی را روی آن اجرا کردند. ابتدا ارسال این بالن‌ها نامنظم بود و عوامل جانبی در اثرگذاری بیشتر آن، بررسی نمی‌شد. اما بعد از مدتی، جوانان فلسطینی ارسال آن را منظم کردند و حتی شرایط آب‌وهوایی را برای زمان ارسال آن در نظر گرفتند و مکان و هدف را نیز به دقت انتخاب کردند و محاسبه کردند که چه زمانی باید رها شود و طی چه مسافتی سقوط کند تا بیشترین خسارت را به طرف اسرائیلی وارد کند.

سلاحی ویژه

اسرائیل تاکنون چندین بار به اثر بالای این اقدام اعتراف کرده و اداره توسعه ابزارهای رزمی در اسرائیل مأموریت یافته که سلاحی بسازد که قادر باشد اجسام پرنده‌ای مثل بالن‌های آتش‌زا مقابله کند.

شرکت رافائل اسرائیل نیز سلسله آزمایش‌هایی روی نوعی «توپ لیزری» انجام داده که مأموریت آن مقابله با پهپادها و اجسام پرنده است. ساکنان شهرک‌های اسرائیلی می‌توانند از این وسیله برای مقابله با بالن‌ها استفاده کنند قبل از آنکه فرود آید و به هدف برسد. هر چند گفته می‌شود این ابزار قادر است اجسام پرنده را در آسمان بسوزاند و تا سه کیلومتر هم دور کند، اما تردیدهایی در این خصوص وجود دارد.

ناکارآمدی مقابل بالن‌ها

«یوسف الشرقاوی» کارشناس امنیتی می‌گوید سلاح لیزر قادر نیست با بالن‌های آتش‌زا مقابله کند چرا که این بالن‌ها ابزارهای فناورانه با خود ندارد یا مثلا قطعات فلزی یا تراشه‌های الکترونیک در آن نیست که سامانه لیزری بتواند آن را بیابد و هدف قرار بدهد.

الشرقاوی توضیح داد که بالن‌های آتش‌زا از ابتدایی‌ترین شیوه‌هاست که سیستم‌های پیشرفته فناوری آن را نمی‌تواند کشف کند و هر چند اسرائیل از لیزر استفاده کرده اما لیزر نتوانسته برای مقابله با این بالن‌ها، کارآمد باشد.

سرتیپ خضر عباس کارشناس نظامی نیز در خصوص هزینه دستگاه لیزری اسرائیل می‌گوید، تل‌آویو برای مقابله با موشک‌های غزه، سه سامانه مختلف با هزینه به کار گرفته که شامل «گنبد آهنین» (برای موشک‌های کوتاه برد)، «فلاخن داود» (برای موشک‌های میان‌برد و دوربرد) و سیستم‌های لیزری است و چندان هم خواسته ارتش را برآورده نکرده. از طرفی شلیک هر یک بار لیزر، هزینه‌ای در حدود هزار دلار دارد آن هم برای چیزی مثل بالن آتش‌زا که سلاح راهبری تلقی نمی‌شود و از جمله ابزارهای مردمی است و اصلا در سطح استاندارهای نظامی قرار نمی‌گیرد و هزینه بالایی برای طرف فلسطینی ندارد.

سلاح ضعیفان

وبسایت خبری «دویچه وله عربی»، سال 2018 در گزارشی با عنوان «بالن‌های آتش‌زا، سلاح ضعیفان در نوار غزه مقابل اسرائیل» نوشت که ماه‌هاست فلسطینی‌ها در غزه بالن‌ها و بادبادک‌های آتش‌زا به سوی اسرائیل می‌فرستند و خسارت‌های هنگفتی به بار آورده است. سیاستمداران در تل‌آویو و نظامی‌های اسرائیل، سرگرم این هستند که چطور با این اقدام مقابله کنند.

دویچه وله به نقل از روزنامه القدس چاپ کرانه باختری نوشت: فلسطینی‌ها این کار را اقدامی موثر و راهبردی موفق می‌دانند. کوتاه‌ترین راه برای پایان بخشیدن به این راهبرد، این است که حقوق فلسطینی‌ها داده شود؛ حقوق آنان حق بازگشت آوارگان و تعیین سرنوشت به دست خودشان است تا کشور خود را به پایتختی قدس تشکیل دهند.

بادبادک‌های آتش‌زای فلسطینی‌ها در طول برگزاری راهپیمایی‌های بازگشت به کار گرفته شده به طوری که در سه ماه آوریل، می و ژوئن 2018، سه ماه ابتدایی راهپیمایی بازگشت، مشکلاتی جدی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد زیرا مقابله با آن بر خلاف سادگی‌اش، آسان نیست.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تخمین زده است که طی دو تا سه ماه اول راهپیمایی بازگشت حداقل 600 بادبادک و بالن آتش‌زا از نوار غزه به پرواز درآمده است که فقط حدود 400 عدد آن را ارتش اسرائیل، ساقط کرده است.

بالن‌های هلیومی

روزنامه «تایمز اسرائیل» در سال 2018 گزارش کرد که پس از هفته‌های نخست، فلسطینی‌ها سراغ بالن‌های هلیومی آتش‌زا رفتند. این روزنامه بالن‌ها و بادبادک‌های آتش‌زا را «پرنده‌های کاغذی تروریسم» نامید و اذعان کرد که خسارت ناشی از این پرنده‌ها خیلی بالاست.

تایمز اسرائیل نوشت، بالن‌های حاوی گاز هلیوم که گازی غیرقابل اشتعال است، خودش سبب اشتعال نمی‌شود بلکه مواد قابل اشتعالی که به نخ آن بسته می‌شود، سبب حریق می‌شود.

هلیوم، عنصری بی‌بو، بی‌رنگ و سبک است که به دلیل تک‌اتمی بودن و واکنش نشان ندادن با اکسیژن قابل اشتعال ندارد.

تایمز اسرائیل نوشت، همانطور که اسرائیل راهکاری برای مقابله با بادبادک‌های آتش‌زا پیدا نکرد، ارتش اسرائیل برای مقابله با بالن‌ها هم راهی نیافته است؛ هر چند که اسرائیل در حال استفاده از پهپادها برای مقابله با این «دردسر سوزان» است.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها