اردوغان: آنکارا در حال خرید ۱۱۶ جنگنده اف ۳۵ آمریکا است

اردوغان: آنکارا در حال خرید ۱۱۶ جنگنده اف ۳۵ آمریکا است
شنبه 8 تير 1398 - 15:04

رییس جمهوری ترکیه با بیان اینکه کشورش در یک بازار آزاد و با حفظ حاکمیت خود، کار تحویل سامانه اس ۴۰۰ روسیه را دنبال می کند، گفت: آنکارا همچنین در حال خرید ۱۱۶ جنگنده اف ۳۵ آمریکا بوده و چهار فروند آن را هم تحویل گرفته است.

العالم ـ ترکیه

به گزارش کیودو، رجب طیب اردوغان روز شنبه در کنفرانس خبری پایان اجلاس سران گروه ۲۰ در اوزاکا ژاپن افزود: این دو موضوع را در حاشیه این اجلاس با ترامپ و پوتین در میان گذاشته ام.

این اظهارات اردوغان در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا گفته بود کشورش با «شرایط پیچیده ای» در مورد نحوه واکنش به ترکیه در ارتباط با خرید سامانه اس - ۴۰۰ روسیه مواجه است و واشنگتن راه حل های مختلفی را در این مورد بررسی خواهد کرد و این واکنش‌ها، بحث در مورد احتمال اعمال تحریم‌ها را هم شامل می‌شود.

رئیس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از شورای امنیت سازمان ملل گفت این شورا که اکنون خود را برتر از دنیا می‌داند نیازمند اصلاحات اساسی است.

وی در مورد جنگ سوریه نیز گفت: میزبانی از ۴ میلیون پناهجو با صرف هزینه‌ای افزون بر ۳۷ میلیارد دلار یکی از اثرات و عواقب این جنگ است و برای ادامه پذیرش مهاجران سوری نیازمند یاری جامعه جهانی هستیم.

رئیس جمهوری ترکیه در خصوص وضعیت جنگ در سوریه نیز گفت: در کنار ایران و روسیه در قالب نشست آستانه به دنبال برچیده شدن تروریسم در این کشور هستیم.

اردوغان درباره قتل خاشقجی نیز گفت: ولیعهد عربستان مسئول اصلی این قتل است و او قول داد که پیگیری کند اما کاری نکرد بلکه با پول همه چیز از جمله قلم و تفکر را خرید.

وی همچنین خواهان رسیدگی به مرگ «محمد مرسی» شد و گفت دولت مصر باید به جای حمایت از سوی کشورهای اروپایی به خاطر این موضوع مورد شماتت قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، اجلاس دو روزه سران گروه ۲۰ از روز گذشته در اوزاکا آغاز شده و امروز پایان یافت.

گروه بیست که ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد؛ شامل، آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، کانادا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک است.

این گروه از سال ۲۰۰۸ با تشکیل یک جلسه اضطراری برای بحث در باره واکنش به بحران مالی جهانی آغاز بکار کرد و از آن پس سالانه نشست این گروه با حضور سران کشورهای عضو برگزار می‌شود.

پربیننده ترین خبرها