گاردین: ایران با افزایش غنی سازی اروپا را تحت فشار قرار داد

گاردین: ایران با افزایش غنی سازی اروپا را تحت فشار قرار داد
دوشنبه 10 تير 1398 - 19:48

روزنامه گاردین روز دوشنبه نوشت: ایران به امید افزایش همکاری تجاری و کاهش تحریم های آمریکا، فشار خود بر اروپا را با افزایش غنی سازی اورانیوم افزایش داده است.

العالم ـ اروپا

به دنبال انتشار خبر رسمی افزایش غنی سازی اورانیوم توسط محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، گاردین افزود: ایران با این اقدام به دنبال افزایش فشار بر اروپا به امید ایستادگی بیشتر در مقابل تحریم‌های آمریکا است.

هفته گذشته در نشست وین کشورهای اروپایی از ایران خواستند تا همچنان به تعهدات خود در برنامه هسته‌ای پایبند باشد اما به دنبال افزایش غنی سازی اورانیوم آنان منتظر اقدام بعدی ایران در تاریخ هفتم ژوئیه (۱۶ تیر) هستند.

در نشست وین اتحادیه اروپا مکانیسم تجاری خود با عنوان «اینستکس» را اعلام و سرانجام اولین مرحله تراکنش مالی آن را نیز آغاز کرد.

گاردین در ادامه نوشت: به احتمال زیاد تا قبل از ۱۶ تیر نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا برای حل مشکلات تجاری و نحوه کارکرد اینستکس دیدار دوجانبه خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، «محمدجواد ظریف» امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با توجه به نتایج نشست اخیر کمیسیون مشترک، به نظر می‌رسد که ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۷/‏۳ درصد عبور کرده و این اقدام چه پیامی برای اروپا دارد؟ اظهار کرد: ما همان زمان هم بعد از جلسه اعلام کردیم که اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده بنابر این جمهوری اسلامی ایران همانطور که قبلاً برنامه اش را اعلام کرده این برنامه را اجرا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برنامه مرحله اول، هم در مورد ذخایر اورانیوم غنی شده و هم در مورد ذخایر آب سنگین اجرا شده، گفت: مرحله بعد هم در مورد سقف ۳.۶۷ درصد است که آن را هم اجرا خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه بیان کرد: در نامه رئیس جمهوری صراحتاً بیان شده که در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند اقدامات ما قابل بازگشت است. ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس بند ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.

پربیننده ترین خبرها