بیزینس اینسایدر: ترامپ ایران را تحریک کرد/ خروج از برجام به افزایش غنی سازی از سوی تهران منجر شد

بیزینس اینسایدر: ترامپ ایران را تحریک کرد/ خروج از برجام به افزایش غنی سازی از سوی تهران منجر شد
دوشنبه 10 تير 1398 - 22:05

تارنمای تجاری و مالی بیزینس اینسایدر روز دوشنبه نوشت: نتیجه عدم پایبندی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ تحریک ایران و اقدام این کشور به افزایش غنی سازی اورانیوم شد.

العالم ـ آمریکا

به گزارش این تارنمای آمریکایی، ایران در یک سال گذشته به رغم خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای به اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای (برجام) پا برجا بوده است.

با این حال، پس از آنکه ایالات متحده در ماه گذشته ایران را متهم به حمله به دو تانکر نفتی در دریای عمان کرد، تهران رفتار خود را تغییر داد و اعلام کرد؛ در تاریخ ۱۶ تیر به تعهدات خود در حفظ محدودیت‌های حجم ذخایر اورانیوم غنی شده، دیگر متعهد نخواهد ماند.

بیزینس اینسایدر در ادامه نوشت: به دنبال رفتارهای یکجانبه آمریکا، رهبران اروپایی نیز نتوانستند در متقاعد کردن ایران برای پایبندی به الزامات توافق هسته‌ای در نشست هفته گذشته وین توفیقی کسب کنند.

«لودی موریس» نویسنده روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت: اگرچه ایران با عبور از سطح مجاز افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده نمی‌تواند موفق به ساخت بمب هسته‌ای شود، اما این اقدام ایران نتیجه سیاست‌های جنگ طلبانه ترامپ است.

بر خلاف ادعای آمریکا، ایران بارها نیت ساخت بمب هسته‌ای را رد کرده است.

موریس ادامه داد: اورانیوم غنی شده در سطح ۳.۶۷ درصد می‌تواند در مصارف نیروگاه‌های برق مورد استفاده قرار بگیرد و این در حالی است که برای ساخت بمب‌های هسته‌ای، نیازمند اورانیوم غنی شده در سطح ۹۰ درصد هستیم.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) اعلام کرد که ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده است.

وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که با توجه به نتایج نشست اخیر کمیسیون مشترک، به نظر می‌رسد که ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۷/‏۳ درصد عبور کرده و این اقدام چه پیامی برای اروپا دارد؟ اظهار کرد: ما همان زمان هم بعد از جلسه اعلام کردیم که اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده است؛ بنا بر این، جمهوری اسلامی ایران همانطور که قبلاً برنامه اش را اعلام کرده، این برنامه را اجرا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برنامه مرحله نخست، هم در مورد ذخایر اورانیوم غنی شده و هم در مورد ذخایر آب سنگین اجرا شده، افزود: مرحله بعد نیز در مورد سقف ۳.۶۷ درصد است که آن را نیز اجرا خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا،حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه گذشته و همزمان با سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (۱۸ اردیبهشت ۹۷) و بازگرداندن تحریم‌ها، دو گام نخست ایران شامل «توقف فروش اورانیوم غنی‌سازی شده و آب‌سنگین برای ۶۰ روز» را به اعضای برجام اعلام کرد.

وی افزود: اگر اروپایی‌ها در این مدت به جبران بپردازند ما نیز به شرایط امروز بر می‌گردیم؛ در غیر این صورت، دو اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.

این اولتیماتوم ایران به دیگر اعضای برجام، با دعوت سفیران کشورهای آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه و تسلیم نامه رئیس‌جمهوری از سوی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها، صورت گرفت.

پربیننده ترین خبرها