نماینده آمریکا «دبه» کرد؛ مذاکرات ترسیم مرزی لبنان به احتضار افتاد

نماینده آمریکا «دبه» کرد؛ مذاکرات ترسیم مرزی لبنان به احتضار افتاد
چهارشنبه 12 تير 1398 - 10:30

دستیار وزیر خارجه آمریکا که برای چندمین بار وارد لبنان شده تا مذاکرات ترسیم مرزی‌ میان لبنان و رژیم صهیونیستی را پیش ببرد، عملا برخی شرایط قبلی را رد کرد و موجب بی‌نتیجه ماندن مذاکرات شد.

العالم - لبنان

«دیوید ساترفیلد» دستیار وزیر خارجه آمریکا هفته جاری بار دیگر وارد لبنان شد تا رایزنی‌ها درباره ترسیم مرزهای مورد اختلاف میان لبنان و رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کند.

وی دوشنبه (دیروز) با «سعد الحریری» نخست‌وزیر، «جبران باسیل» وزیر امور خارجه، «نبیه بری» رئیس پارلمان و «الیاس بوصعب» وزیر دفاع لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

دبه کردن نماینده آمریکا

روزنامه «الجمهوریه» در همین باره نوشت: دیدار میان نبیه بری و ساترفیلد این بار مثبت نبوده و توافقی میان آنها درباره مسائل اصلی در پرونده مرزی میان لبنان و اسرائیل صورت نگرفته است. دستیار وزیر خارجه آمریکا این‌بار با پیشنهادها و مواضعی آمده بود که برخی از موارد قبلی مورد توافق را نیز بر هم زد به عنوان مثال وی از ایده ریاست سازمان ملل و نظارت بر مذاکرات مذکور توسط هماهنگ‌کننده ویژه آن این سازمان در لبنان «یان کوبیچ» عقب‌نشینی و پیشنهاد کرد مذاکرات با میزبانی سازمان ملل برگزار شود اما این سازمان نظارتی بر آن نداشته باشد؛ این بدان معناست که میانجی آمریکایی ریاست این مذاکرات را بر عهده داشته باشد و به نوعی مذاکرات مستقیم میان لبنان و اسرائیل باشد.

این روزنامه لبنانی در ادامه به نقل از منابع آگاه نوشت، ساترفیلد پیشنهاد کرد که توافقی لفظی بر سر برخی سازوکارها انجام شود اما بری این را رد کرده و گفته است: من که ابدا به هیچ موضوع نوشته‌شده‌ای با اسرائیل اطمینان ندارم چگونه به مسأله‌ای نوشته نشده اطمینان کنم؟ سازمان ملل همان طرفی است که باید میزبانی این مذاکرات را بر عهده داشته باشد، بر آن نظارت کند و ریاست آن در اختیار داشته باشد و ما به هیچ چیزی جز این راضی نمی‌شویم.

روزنامه الجمهوریه درباره اینکه آیا ساترفیلد به فلسطین اشغالی خواهد رفت و دوباره برمی‌گردد، نوشت، منابع آگاه می‌گویند، او اتفاقات مذکور را به اطلاع تل‌آویو خواهد رساند. ساترفیلد به بری گفته بر اساس موضع لبنان گفته خواهد شد «ما تلاش بسیاری کردیم اما لبنان به این تلاش‌ها پاسخ نداد»؛ بری هم پاسخ داده «در آن صورت من نیز بیانیه‌ای واضح صادر می‌کنم و می‌گویم شما تعلل کردید و همچنان تعلل می‌کنید».

روزنامه «الاخبار» هم در گزارشی نوشت: پاسخی که ساترفیلد درباره شروط آغاز مذاکرات برای ترسیم مرزهای دریایی و زمینی آورد، هر فرصتی برای مذاکرات را کنار زد. دشمن (اسرائیل) مذاکره با نظارت سازمان ملل را نمی‌پذیرد و اصرار دارد مذاکرات درباره مرزهای زمینی و دریایی به صورت همزمان نباشد (لبنان می‌گوید این مذاکرات باید همزمان باشد).

پایان فضای مثبت مذاکرات قبل

طی دو سفر قبلی ساترفیلد به لبنان، دیدارها جو مثبتی داشت و اعلام شد رژیم صهیونیستی با همزمانی مذاکرات ترسیم مرزهای زمینی و دریایی موافق کرده و موانع مهمی در این مسیر وجود ندارد.

سال 2018 بود که اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر بلوک نفتی شماره 9 تشدید شد و در پی میانجی‌گری برخی طرف‌ها از جمله آمریکا، این تنش‌ها کاهش یافت. تاریخ بلوک نفتی شماره 9 به سال 2009 بازمی‌گردد؛ زمانی که یک شرکت آمریکایی میدانی نفتی و گازی در بخش شرقی دریایی مدیترانه به مساحت 83 هزار کیلومتر مربع کشف کرد؛ حوزه نفتی مذکور در آب‌های منطقه‌ای سوریه، لبنان، قبرس و فلسطین اشغالی قرار دارد.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌‌ای لبنان حدود 22 هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به 854 کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به 10 منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره 9 یکی از آن است .

فارس

پربیننده ترین خبرها