امارات بخشی از نیروهای خود را از شرق یمن خارج کرد

امارات بخشی از نیروهای خود را از شرق یمن خارج کرد
چهارشنبه 12 تير 1398 - 20:02

منبعی در دولت مستعفی یمن تأیید کرد که علاوه بر عدن، امارات مجبور شده است بخشی از نظامیان خود را از مرکز و شرق یمن خارج کند.

العالم - یمن

منبعی در دولت مستعفی یمن از خروج بخشی از نیروهای امارات متحده عربی که در ائتلاف سعودی حضور داشتند، از پایگاهی در شرق یمن خبر داد.

این منبع چهارشنبه (۱۲ تیر) به شبکه الجزیره قطر گفت بخشی از نیروهای اماراتی حاضر در پایگاه نظامی «صرواح» واقع در استان مأرب، این پایگاه را ترک کرده‌اند.

منبع مذکور همچنین گفت همزمان با خروج این نیروهای اماراتی، نظامیان سعودی جای آن‌ها را در پایگاه مذکور پر کرده‌اند. با این حال این منبع، به علت خروج این نیروها اشاره‌ای نکرده است.

طی یک هفته گذشته رسانه‌های خبری جهان از جمله خبرگزاری رویترز و روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال از خروج تعداد قابل توجهی از نیروهای اماراتی حاضر در ائتلاف سعودی از یمن خبر دادند.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک عربی خروج این نیروها را مربوط به شهر عدن (محل استقرار دولت مستعفی) یمن و ساحل غربی این کشور دانست ولی وال‌استریت ژورنال این خروج را مربوط به کل یمن تعمیم دارد و نوشت که ابوظبی از بیم انتقام از خود در صورت ایجاد تنش و درگیری بین ایران و آمریکا در منطقه تصمیم گرفته است که نیروهایش در دسترس باشند.

به رغم اینکه امارات رسما به این خروج نیروها یا کاهش آن‌ها در یمن واکنشی نشان نداده است، ولی «عبدالله عبدالخالق»، مشاور پیشین «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی مدعی شد که مقام‌های اماراتی به دلیل سه‌گانه «اول:ادامه آتش‌بس الحدیده، دوم: افزایش قابل ملاحظه در شایستگی و آمادگی نیروهایی که از مشروعیت (دولت مستعفی یمن) حمایت می‌کنند و سوم: کاهش عملیات نظامی در سال ۲۰۱۹» این تصمیم را گرفته‌اند.

اما در همین ارتباط، در روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت تصمیم امارات مبنی بر خروج نیروهایش از یمن با فشار «محمد بن راشد آل مکتوم»، حاکم امارت دبی گرفته شده است.

بر اساس ادعای این روزنامه، محمد بن راشد در نشستی با «محمد بن زاید»، ولی‌عهد ابوظبی و نایب فرمانده کل قوای مسلح امارات عربی تاکید کرده است که اگر انصار الله یمن مراکز حیاتی در دبی را در پاسخ به مشارکت امارات در جنگ هدف بگیرد، دبی آماده پرداخت بهای سنگین آن نیست.

حاکم دبی در این جلسه هشدار داده بود که ادامه سیاست فعلی امارات (که در دست امارت ابوظبی است) در قبال یمن، وحدت و یکپارچگی امارات متحده عربی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به دنبال بی‌نتیجه ماندن فشارهای جامعه بین‌الملل و ناتوانی سازمان ملل در اجبار طرف سعودی و اماراتی در اجرای توافق سوئد در مورد یمن که یکی از مفاد آن، لغو محاصره چند ساله فرودگاه بین‌المللی صنعاء بود، مقامات ارشد انصارالله و دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعاء) خرداد ماه گذشته تهدید کردند که از این به بعد محاصره و تعطیلی فرودگاه را با تعطیلی فرودگاه‌ها و مراکز حیاتی طرف مقابل جواب خواهند داد.

ارتش یمن از این تاریخ به بعد با موشک‌های بلند برد کروز و پهپادهای انتحاری علاوه بر حملات هفتگی و بعضا روزانه به فرودگاه‌های ابها و جیزان در جنوب غربی عربستان سعودی، خط لوله انتقال نفت سعودی از خلیج فارس به دریای سرخ (رأس التنوره به ینبع) را هدف قرار داد و انتقال نفت را متوقف کرد.

ارتش یمن پیشتر نیز در عمل به وعده‌های خود و رهبران ارشد این کشور فرودگاه‌های بین‌المللی دبی و ابوظبی را طی سال‌های گذشته هدف قرار داده و حتی فیلم این حمله را منتشر کرده است

پربیننده ترین خبرها