آغاز دور جدید مذاکرات سودان؛ بررسی نقاط اختلافات زیر سایه میانجی های آفریقایی

آغاز دور جدید مذاکرات سودان؛ بررسی نقاط اختلافات زیر سایه میانجی های آفریقایی
پنج‌شنبه 13 تير 1398 - 10:21

مذاکرات میان ائتلاف نیروهای «آزادی و تغییر» به عنوان گروه اصلی مخالف در سودان از یک سو و شورای نظامی انتقالی درباره رهبری شورای حاکمیتی که قرار است هدایت کشور را تا برگزاری انتخابات در دست گیرد، از نو آغاز شده است،

العالم - آفریقا

ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر با طرح پیشنهادی اتیوپی برای حل بحران موجود در سودان و همچنین برگزاری مذاکرات مستقیم استقبال کرده است.

این ائتلاف پیشتر تأکید کرده است که توافقات پیشین را به عنوان یک راهکار جهت حل بحران در سودان می داند.

در همین حال شرایط در سودان هم اکنون به گونه ای رقم خورده است که امید دستیابی به یک راهکار جامع از طریق میانجی گرهای آفریقایی و بیم مانع تراشی ها و تعلل های شورای نظامی سودان هردو به یک اندازه در عرصه سیاسی این کشور وجود دارد.

از سوی دیگر ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر سودان با اعلام آمادگی برای انجام مذاکرات مستقیم و بی واسطه با شورای نظامی انتقالی، یکی از مهمترین شروط خود را برای برگزاری این مذاکرات این مسئله اعلام کرده است که مذاکرات مربوط به تشکیل شورای رهبری تنها طی 72 ساعت انجام شود .

اما مسئله مهمی که تاکنون محل اختلاف میان دو طرف بوده و حل نشده باقی مانده است مسئله تشکیل شورای رهبری و اعضای هیئتی که سرپرستی روند انتقالی را به عهده خواهد داشت است و این دقیقا همان مسئله ای است که میانجی های اتیوپیایی و اتحادیه آفریقا به آن ورود کرده و پیشنهاداتی را در این خصوص مطرح کرده اند.

در حالی که شورای نظامی انتقالی اصرار دارد که خود ریاست دائمی شورای انتقالی آتی را به مدت دوسال به دست گیرد، ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر به شدت با آن مخالف است و تهدید کرده است که اگر شورای انتقالی نظامی سودان از موضع خود عدول نکند بار دیگر فرمان نافرمانی مدنی را در روزهای آتی اعلام کند

ده‌ها هزار نفر از مردم سودان روز یکشنبه با تظاهرات در خارطوم پایتخت و برخی شهرهای دیگر این کشور که به کشته و زخمی شدن شمار زیادی انجامید، از «شورای نظامی انتقالی» خواستند، قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند.

این بزرگترین تجمع اعتراض آمیز در سودان از حمله سه هفته پیش نیروهای امنیتی به تحصن کنندگان در خارطوم به شمار می‌رود که بیش از صد کشته و شمار زیادی زخمی به جا گذاشت.

اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد، اما این اعتراض‌ها به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تظاهر کنندگان خواستار سرنگونی دولت "عمر البشیر" شدند.

دولت البشیر سرانجام ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش سرنگون و پس از آن ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت.

سرنگونی البشیر گروه‌های معترض سودانی را راضی نکرد و آنها همچنان خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دموکراتیک هستند.

پربیننده ترین خبرها