کشکول العالم/

سیاست های نابخردانه بن سلمان

سیاست های نابخردانه بن سلمان
يکشنبه 16 تير 1398 - 19:02

هیچ مسلمانی در جهان نیست که دلش نخواهد حتی یک بار در زندگی اش برای حج به خانه خدا و حرمین شریفین برود، بنابراین با توجه به دو میلیارد مسلمان در جهان، هرسال  شمار زیادی مسلمان راهی عربستان می شوند.

العالم - كشكول

آمار بیانگر این است فریضه حج، سالیانه ده ها میلیارد دلار به خزانه عربستان سعودی واریز می کند و پیش از این، هیچ مسلمانی به دلیل جایگاه معنوی حرمین شریفین نزد مسلمانان جهان، به ذهنش خطور نمی کرد به بعد مالی حج بپردازد.

اما پس از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان در عربستان به عنوان ولیعهد و پیش گرفتن سیاست های نابخردانه در همه زمینه ها مانند همسویی کامل با صهیونیسم جهانی ، به راه انداختن جنگ های بی فایده در یمن و حضور مستقیم درآن و مداخله نظامی از طریق گروههای تکفیری در لیبی، سودان، الجزائر، لبنان وعراق و اقدام اخیر وی در انتخاب دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به عنوان یکی ازشرکا در خزانه سعودی برای جلب حمایت وی جهت باقی ماندن در قدرت و دیگر سیاست های غیر مسئولانه وی از جمله در تنگنا قرار دادن مسلمانان و سوء استفاده از اماکن مقدس برای اجرای سیاست هایش موجب شد تا برخی در گوشه و کنار جهان اسلام و به دلیل سیاست های ولی عهد سعودی علیه کشورهای منطقه و نقض حقوق بشر، خواهان تحریم حج شوند تا اموال مسلمانان در موسم حج به جیب ترامپ این دلال حریص نرود.

مجله فارین پالیسی با انتشارمقاله ای اعلام کرد بیشتر کشورهای جهان به دلیل سیاست هایش که بزرگترین فاجعه انسانی جهان را رقم زده، خواهان انجام تدابیر اقتصادی ، مذهبی و سیاسی علیه عربستان هستند زیرا اموال حج در اقتصاد عربستان پمپاژ می شود و به عقد قراردادهای سلاح توسط ریاض و در راستای اجرای سیاست هایش درمنطقه و نقض حقوق مسلمانان اختصاص می یابد.

از بدترین سیاست های بن سلمان این است که وی فقط سرنوشت خود را به ترامپ گره نزده بلکه سرنوشت عربستان و جایگاه مذهبی و روحی مسلمانان را نیزبه وی گره زده است.

بنابراین اگر ترامپ در انتخابات بعدی بازنده شود؛ عربستان بخش زیادی از جایگاه خود را در جهان عرب و مسلمان از دست خواهد داد.

این حقیقت دردناک مستلزم توجه به طرح مدیریت مراسم حج از سوی شماری از کشورهای اسلامی با تشکیل گروه یا سازمانی اسلامی به نمایندگی از مسلمانان جهان از سوی چند کشور اسلامی است که چندی پیش مطرح شد .

ماموریت این گروه؛ مدیریت مسائل حج به دور از هرگونه سوء استفاده های سیاسی گروهی است که هم اکنون خود را تنها مالک مراکز اسلامی بلاد الحرمین می دانند در حالی که این اماکن متعلق به دو میلیارد مسلمان جهان است این در حالی است که مدیریت عربستان در سالیان گذشته ، ناکارامد بود و جان هزاران نفر را گرفت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها