اتحادیه اروپا، ترکیه را از تلاش برای اکتشاف گاز در نزدیکی قبرس برحذر داشت

اتحادیه اروپا، ترکیه را از تلاش برای اکتشاف گاز در نزدیکی قبرس برحذر داشت
سه شنبه 18 تير 1398 - 05:57

اتحادیه اروپا در راستای حمایت از «نیکوزیا» تلاش‌های دوباره ترکیه برای اکتشاف گاز در آبهای نزدیک قبرس را محکوم کرد و آن را یک «اقدام تنش‌زای غیرقابل قبول» خواند.

العالم-اروپا

به گزارش دوشنبه آسوشیتدپرس، قبرس اعلام کرد با بهره‌گیری از همه امکانات حقوقی و دیپلماتیک از حقوق خود در برابر نفوذ ترکیه به آب‌های نزدیک این کشور دفاع می‌کند.

ترکیه گفته که از حقوق خود و بخش ترک‌نشین شمال قبرس حمایت می‌کند. کشتی «فاتح» ترکیه ماه گذشته میلادی در ۴۲ مایلی سواحل غرب قبرس شروع به حفاری کرد.

دومین کشتی ترکیه به نام «یاووز» نیز به تازگی عازم شبه‌جزیره «کارپاس» در سواحل شرقی قبرس شده است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ترکیه خواست تا اقداماتی را که «تأثیر منفی و جدی» بر روابط اتحادیه اروپا و آنکارا می‌گذارد، متوقف کند.

اتحادیه اروپا ماه گذشته به ترکیه هشدار داده بود که تحریم‌هایی علیه آن کشور وضع می‌کند. موگرینی نیز گفته بود که همه ۲۸ عضو این اتحادیه به نشانه «همبستگی کامل» با قبرس «پاسخ مناسبی» به ترکیه خواهند داد.

مقام‌های قبرس گفته‌اند علیه هر شرکت نفت و گازی که با پشتوانه کشتی‌های ترکیه مبادرت به حفاری برای اکتشاف گاز کند، دست به اقدام حقوقی خواهد زد.

قبرس علیه مقام‌های سه شرکت بین‌المللی که با کشتی فاتح ترکیه همکاری کرده‌اند حدود ۲۰ حکم جلب بین‌المللی صادر کرده است.

آنکارا مدعی است که منطقه اکتشاف و حفاری در منطقه‌ای موسوم به «منطقه انحصاری اقتصادی» صورت می‌گیرد که تحت حاکمیت «جمهوری ترک قبرس شمالی» است.

وزیر انرژی ترکیه افزود: عملیات اکتشاف و حفاری در شبه جزیره «کارباس» در شرق مدیترانه که تحت کنترل «جمهوری ترک قبرس شمالی» است انجام خواهد شد و مجوزهای لازم از این جمهوری اخذ شده است.

موضوع اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های مهم میان کشورهای حاشیه این دریا تبدیل شده است و هر یک از کشورها و دولت‌های مجاور از جمله ترکیه سعی دارند تا با طرح‌های اکتشافی اقدام به استخراج نفت و گاز از مخازن زیر دریا کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها