آغاز تحقیقات درباره عامل افشای ای‌ميل‌های سفیر انگلیس درباره ترامپ

آغاز تحقیقات درباره عامل افشای ای‌ميل‌های سفیر انگلیس درباره ترامپ
سه شنبه 18 تير 1398 - 08:16

دولت انگلیس اعلام کرد در تعقیب منبع انتشار ای میل های سفیر این کشور در واشینگتن است که در آن‌ها دولت دونالد ترامپ 'بی‌منطق و بی‌عرضه' توصیف شده است.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، انتقادهای صریح کیم دراک، سفیر انگلیس از دونالد ترامپ، دولت انگلیس را شرمسار کرده ولی مهمتر از آن، تشدید نگرانی‌ها درباره درز اطلاعات دیپلماتیک محرمانه است.

این ای‌میل ها خطاب به اعضای دولت و مقامات ارشد نوشته شده بود و دولت انگلیس معتقد است افشاگر این مطالب به احتمال فراوان مقامات و سیاستمداران انگلیسی هستند و نه عوامل خارجی.کیم داروک در ای‌میل‌هایش دولت ترامپ را «ناکار آمد» توصیف کرده است.
جیمز اسلک، سخنگوی ترزا می گفت:«من هیچ نشانه ای حاکی از دخالت کشورهای متخاصم در این ماجرا ندیده‌ام.»

مقامات ارشد دفتر نخست وزیری مسئول انجام این تحقیقات هستند و به گفته اسلک، فقط در حالتی که «شواهدی حاکی از اقدامات تبهکارانه مشخص شود» از پلیس درخواست خواهد شد در این تحقیقات دخالت کند.
این احتمال وجود دارد که افشاگر این مطالب به نقض قانون اسرار حکومتی متهم شود که مربوط به افشای غیر قانونی مطالب محرمانه است.

جیمز اسلک افزود، نخست وزیر انگلیس به کیم دراک، سفیر انگلیس در واشینگتن که یک دیپلمات با سابقه است «اعتماد کامل» دارد ولی با نحوه توصیف او از دولت دونالد ترامپ موافق نیست.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس افزود یکی از وظایف سفرا «ارائه ارزیابی صادقانه و بی پرده» از کشور محل خدمت خود است که لزوما منعکس کننده دیدگاههای دولت انگلیس نیست.

در این ای‌میل‌ها که روز یکشنبه در روزنامه انگلیسیی میل آن ساندی منتشر شد کیم دراک سیاست دولت دونالد ترامپ را در قبال ایران «نامنسجم» توصیف کرد و گفت ترامپ ممکن است به «روس‌های حیله‌گر» مدیون باشد. او همچنین افزود:« بعید می‌دانم این دولت هیچگاه در آینده کارآمد باشد.»

کیم دراک در بخش دیگری از ای میل های خود گفت:«ما واقعا معتقد نیستیم که این دولت در حد قابل توجهی نرمال تر شود؛ کارآمد تر شود؛ قابل پیش بینی تر شود، اختلاف نظر در آن کمتر شود و یا در زمینه دیپلماسی کمتر ناآزموده و بی منطق باشد.»
این ای میل ها مربوط به سال۲۰۱۷ تاکنون است. کیم دراک ازسال ۲۰۱۶ سفیر انگلیس در واشینگتن بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید دونالد ترامپ پس از انتشار ای میل ها گفت:«می توانم بگویم که این سفیر به خوبی به انگلیس خدمت نکرده است. ما به این مرد علاقه ای نداریم.»
افشای این ای‌میل‌ها برای ترزا می که درمواردی با دونالد ترامپ اختلاف نظرهای شدیدی داشته یک شرمساری بزرگ است و ادامه کار کیم دراک را دشوار خواهد کرد. برخی از سیاستمداران طرفدار برگزیت در انگلیس او را به مخالفت با خروج این کشور از اتحادیه اروپا متهم کرده‌اند.

ایزابل اوکشات، روزنامه نگاری که این ای‌میل ها را افشا کرده از طرفداران سرسخت برگزیت و از متحدان نایجل فاراژ، رهبر حزب برگزیت انگلیس و دوست دونالد ترامپ است.
دونالد ترامپ سال ۲۰۱۶ گفت نایجل فاراژ می تواند سفیر بسیار خوبی برای انگلیس در واشینگتن باشد. نایجل فاراژ روز دوشنبه این ایده را رد کرد و گفت: «من دیپلمات نیستم.» او درعین حال اظهار نظرهای سفیر انگلیس در واشینگتن را «غیرمسئولانه» توصیف کرد.

پربیننده ترین خبرها