ترکیه حفاری برای نفت و گاز در قبرس را قانونی می داند

ترکیه حفاری برای نفت و گاز در قبرس را قانونی می داند
پنج‌شنبه 20 تير 1398 - 02:51

دولت آنکارا بامداد پنحشنبه ادعای اتحادیه اروپا در مورد حفاری های غیرقانونی ترکیه در قبرس را رد کرده و آن را قانونی خواند.

العالم-ترکیه

به گزارش شبکه الجزیره، ترکیه با اعزام دومین کشتی حفاری به جزایر قبرس، اعلام کرد که اتحادیه اروپا نمی تواند میانجی بیطرفی در میان تنش های شدید باشد.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای با تکذیب ادعای مقامات یونان و اتحادیه اروپا اعلام کرد که اعزام کشتی ترکیه به جزایر قبرس برای حفاری نفت و گاز کاملاً قانونی است.

ترکیه بر خلاف اعتراضات اتحادیه اروپا، ادعا می کند که آنکارا حق حفاری گاز در جزایر نزدیک و مجاور کشور خود را دارد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ترکیه خواست تا اقداماتی را که «تأثیر منفی و جدی» بر روابط اتحادیه اروپا و آنکارا می‌گذارد، متوقف کند.

اتحادیه اروپا ماه گذشته به ترکیه هشدار داده بود که تحریم‌هایی علیه آن کشور وضع می‌کند. موگرینی نیز گفته بود که همه ۲۸ عضو این اتحادیه به نشانه «همبستگی کامل» با قبرس «پاسخ مناسبی» به ترکیه خواهند داد.

مقام‌های قبرس گفته‌اند؛ علیه هر شرکت نفت و گازی که با پشتوانه کشتی‌های ترکیه مبادرت به حفاری برای اکتشاف گاز کند، دست به اقدام حقوقی خواهد زد.

قبرس علیه مقام‌های سه شرکت بین‌المللی که با کشتی فاتح ترکیه همکاری کرده‌اند، حدود ۲۰ حکم جلب بین‌المللی صادر کرده است.

در تاریخ ۱۶ تیر وزیر انرژی ترکیه بر خلاف هشدارهای اتحادیه اروپا اعلام کرد که دومین کشتی این کشور با نام «یاووز» برای انجام عملیات اکتشاف نفت و گاز هفته آینده روانه شرق دریای مدیترانه در نزدیکی ساحل جزیره قبرس می شود.

موضوع اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های مهم میان کشورهای حاشیه این دریا تبدیل شده است و هر یک از کشورها و دولت‌های مجاور از جمله ترکیه سعی دارند تا با طرح‌های اکتشافی اقدام به استخراج نفت و گاز از مخازن زیر دریا کنند.

پربیننده ترین خبرها