یک خبر چند خط تحلیل؛

انگلیس و حساب سود و زیان تشدید خصومت علیه ایران

انگلیس و حساب سود و زیان تشدید خصومت علیه ایران
شنبه 22 تير 1398 - 16:49

العالم - اروپا

خبر:

  • دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به ادعاهای انگلیس درباره تلاش قایق های ایرانی برای رهگیری نفتکش انگلیسی در خلیج فارس گفت: ایران بهتر است مواظب باشد. آنها وارد عرصه بسیار حساسی شده اند. ایران! اگر الان صدای مرا می شنوی، حواست را جمع کن.

تحلیل:

  • روشن است که تهدیدهای ترامپ علیه ایران و این گونه دفاع دیوانه وار از انگلیس گواهی بر اثبات درستی برداشت ایران از ماجراست؛ ایران گفته است انگلیس به دستور آمریکا خود را درگیر تنش های اخیر بین ایران و آمریکا کرده است.
  • این تهدیدها همچنین درستی اظهارات وزارت امور خارجه اسپانیا را هم ثابت می کند؛ اسپانیا هم گفته است اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق به دستور آمریکا صورت گرفته است.
  • اعضای حزب محافظه کار انگلیس برای اجرای طرح خروج این کشور از اتحادیه اروپا، به حمایت آمریکا نیاز دارند، به همین دلیل برای جلب توجه ترامپ گوی سبقت را از هم می ربایند. در واقع عامل اصلی سیاست های خصمانه این حزب علیه ایران، آمریکاست. این در حالی ست که انگلیس در این جنگ سودی نمی برد.
  • شدت و حجم آشفتگی و بی سر و سامانی در سیاست انگلیس را می توان در صحبت های اخیر جرمی هانت، وزیر خارجه این کشور دریافت. وی درباره توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق و ادعای رهگیری نفتکش انگلیس توسط قایق های ایرانی گفته بود که کشورش قصد تشدید تنش با ایران را ندارد و هدف اصلی انگلیس از توقیف نفتکش در تنگه جبل الطارق سوریه بوده است نه ایران.
  • البته توجیه های هانت نتوانست روی وابستگی و دنباله روی انگلیس از آمریکا در خصومت علیه ایران سرپوش بگذارد؛ همه جهانیان می دانند که آمریکا از طریق ابزارهای خود سعی می کند زمینه ایجاد ائتلاف نظامی برای جلوگیری از صدور نفت ایران به بهانه تأمین امنیت دریانوردی را فراهم کند.
  • تلاش هانت برای توجیه حوادث اخیر در واقع بیانگر علل واقعی توقیف نفتکش ایرانی و دروغ پردازی درباره قایق های ایرانی در خلیج فارس است. این توجیه ها نشان می دهد که انگلیس پذیرفته است که نوک پیکان سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران باشد تا به این طریق تهران را وادار به مذاکره کند.
  • انگلیس در محاسبات خود دچار اشتباه شده است. این کشور فکر می کند که می تواند در مرحله پس از خروج از اتحادیه اروپا امتیازی از آمریکا به دست آورد به همین دلیل است که اینطور ناپخته و حساب نشده خود را درگیر سیاست های خصمانه ترامپ علیه ایران کرده است؛ این کشور باید به حجم خسارت های ناشی از این ماجراجویی بیندیشد زیرا ایران کشوری نیست که اجازه دهد دیگران به راحتی منافعش را به بازی بگیرند.

پربیننده ترین خبرها