یک خبر چند خط تحلیل؛

آمریکا ترکیه را تحریم و یا در سوریه تنبیه می کند؟

آمریکا ترکیه را تحریم و یا در سوریه تنبیه می کند؟
يکشنبه 23 تير 1398 - 22:04

العالم _ آمریکا

خبر:

  • با ورود اولین محموله اس 400 روسی به ترکیه و خشم واشنگتن از این اقدام گمانه ها درخصوص نحوه برخورد ترامپ با این مساله تنوع زیادی یافته است.


تحلیل:

  • اگر چه ترکیه به شکلی ظریف در خلال یکی دو سال گذشته می کوشید تا با بازی کردن با برگ هایی از جنس "اس400" و همچنین "جنگنده های اف 35 "امریکا و روسیه را به شکلی همزمان ازخود راضی نگه دارد اما بلاخره تسلیم تقدیر شد و جانب روس را در بازی ذکر شده و با خرید سیستم پدافندی اس 400 از روسیه گرفت. البته این اقدام خالی از واکنش نبود و حملاتی از جنس تهدید به تحریم از سوی ترامپ و البته سرزنش هایی از ناحیه ناتو دریافت داشت.

  • در اینکه آمریکا اردوغان را به خاطر این نزدیکی رسمی به پوتین تحریم کند یا به تنبیه بسنده کند برخی بر مقوله تحریم تاکید می کنند و وعده آمریکا مبتی بر تحریم ترکیه در اواخر این هفته را جدی قلمداد می کنند. بر این اساس به نظر می رسد در صورت تحقق تحریم های امریکایی علیه ترکیه اولین هدف این تحریم ها در عدم تحویل "جنگنده های اف 35 امریکایی" به ترکیه خود را نشان دهد، جنگنده هایی که مقدمات تحویل و حتی آموزش خلبانان ترک با آنها مدت هاست عملیاتی شده و اینک ناتمام رها خواهد شد. در این میان مبادلات تجاری 30 میلیارد دلاری فی ما بین انکارا – واشنگتن، صنایع و واردات مواد خام و بلاخره سرمایه گذاری های خارجی ترکیه دیگر اهداف تحریمی ترامپ علیه اردوغان معرفی می شوند.

  • در چنین شرایطی برخی بر این باورند که ترامپ به مساله تحریم ها بسنده نخواهد کرد و با جلوگیری از تحقق "منطقه امن" در ادلب سوریه که آنکارا به دنبال تحقق آن است و رویاهای خود در سوریه را با آن تعبیر شده می داند عامل فشار ترامپ بر اردوغان و انتقام گیری از او در قبال خرید اس 400 روس باشد. به باور این تحلیلگران استقبال ترامپ از حضور کشورهای اروپایی و نیروهای نظامی آنان در شمال شرق سوریه که طی چند روز اخیر رسانه ای شده موید این تنبیه اردوغان توسط ترامپ است.
  • اگرچه آنکارا می کوشد تا با خرید سیستم پاتریوت از آمریکا به نوعی آب رفت از جوی را به مسیر قبل برگرداند و توازن از دست رفته پیشین میان روس و امریکا را مجدد بدست اورد اما بنظر می رسد حجم عصبانیت ترامپ از اردوغان به حدی باشد که هم تحریم و هم تنبیه در سوریه را متوجه ترک ها کند. اینکه تلاش اردوغان در دعوت از آمریکاییان برای حضور در ترکیه و توافق بر سر پاتریوت به نتیجه خواهد رسید یا نه را باید تا اخر هفته جاری به انتظار نشست هر چند گمان غالب ناکامی این تلاش است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها