مخالفت روسیه با مذاکراه درباره جزایر مورد مناقشه با ژاپن

مخالفت روسیه با مذاکراه درباره جزایر مورد مناقشه با ژاپن
دوشنبه 24 تير 1398 - 10:37

به گفته دیپلمات های ژاپنی، با وجود توافق سال گذشته روسیه و ژاپن، مسکو با شروع مذاکرات درباره بازگرداندن دو جزیره از چهار جزیره مورد مناقشه با توکیو مخالفت کرد.

العالم ـ اروپا

روزنامه "ژاپن تودی" به نقل از این دیپلمات ها افزود، روسیه از این نگران است که در صورت واگذاری دو جزیره از چهار جزیره واقع در هوکایدوی ژاپن به توکیو، میزان حمایت از "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهوری روسیه، ممکن است کاهش یابد.

روسیه با این استدلال که حضور نیروهای نظامی آمریکا در ژاپن، یک تهدید است، از بازگرداندن این جزایر به توکیو طفره می رود.

این جزایر مورد مناقشه که در روسیه، کوریل خوانده می شود، در استان ساخالین روسیه و در مرز این کشور با ژاپن واقع شده است.

این جزایر پس از جنگ جهانی دوم مورد مناقشه دو طرف است و قرار بود دو کشور موافقتنامه ای با عنوان توافقنامه صلح امضا کنند که تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

این جزایر در پایان جنگ جهانی دوم به تصرف اتحاد جماهیر شوروی درآمد. روسیه این مناقشه را از پیامدهای جنگ جهانی دوم و این جزایر را متعلق به خود می داند. ژاپن نیز می گوید، امضای توافقنامه صلح بین دو کشور مشروط به واگذاری این جزایر به توکیو است. اختلاف دو کشور بر سر مالکیت این جزایر مانع از امضای توافقنامه صلح بین مسکو و توکیو پس از گذشت بیش از ۷۰ سال از پایان جنگ جهانی دوم شده است.

جزایر چهارگانه کوریل به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز، ذخایر آبزیان و واقع شدن در اقیانوس آرام، موقعیت اقتصادی و راهبردی فوق العاده ای دارد.

به گزارش ایرنا، پوتین و "شینزو آبه"، نخست وزیر ژاپن در نوامبر گذشته با شروع مذاکرات مربوط به توافقنامه صلح بر اساس بیانیه مشترک ۱۹۵۶ موافقت کردند. طبق این بیانیه، زمانی که دو کشور توافقنامه صلح امضا کردند، دو جزیره شیکوتان و هابومایی به ژاپن واگذار خواهد شد.

مذاکرات روسیه و ژاپن پس از توافق نوامبر پیشرفت چندانی نداشت و مخالفت روسیه با شروع مذاکرات درباره واگذاری دو جزیره به ژاپن نشان دهنده آن است که این مذاکرات، دستکم در این مقطع، راه به جایی نخواهد برد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها