تقلای ناکام آمریکا علیه ایران در نشست برجامی بروکسل

تقلای ناکام آمریکا علیه ایران در نشست برجامی بروکسل
دوشنبه 24 تير 1398 - 16:03

به دنبال برگزاری نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل برای حفظ برجام، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا در اقدامی کارشکنانه از همپیمانان اروپایی واشنگتن خواست تا فشار بر ایران را افزایش دهند.

العالم ـ آمریکا

به گزارش روزنامه دیلی میل، «گوردون سوندلند» روز دوشنبه پیش از برگزاری نشست بروکسل از کشورهای اروپایی خواست فشار بر ایران را افزایش دهند تا سرانجام ایران مجدداً مجبور بازگشت به میز مذاکره شود.

وی با تشویق اروپایی‌ها به حمایت از اقدامات آمریکا علیه ایران گفت که فکر می‌کنیم اکنون زمان مناسب اقدام اروپایی‌ها علیه ایران فرارسیده و آنان نیز مانند آمریکا باید رفتارهای ایران در منطقه و جهان را محکوم کنند.

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس که برای شرکت در نشست بروکسل سفر کرده، گفت: هنوز پنجره کوچکی برای حفظ برجام باز است.

«جرمی هانت» امروز (دوشنبه) پیش از آغاز نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در برکسل در گفت وگو با خبرنگاران مدعی شد که این پنجره در حال بسته شدن است، اما برجام هنوز نمرده و ما به حفظ خلع سلاح هسته‌ای خاورمیانه متعهد هستیم.

وی افزود: اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، آنگاه دیگر کشورها نیز به سلاح هسته‌ای دست خواهند یافت و اوضاع بسیار دشوار و خطرناکی به وجود خواهد آمد.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز در حالی برگزار می‌شود که آلمان، فرانسه و انگلیس روز گذشته (یکشنبه) در بیانیه مشترکی بار دیگر بر تعهد خود به برجام، توقف تنش‌ها در خلیج فارس و از سرگیری گفت‌وگوها تاکید کردند.

سران برلین، پاریس و لندن در این بیانیه گفتند: ما اخیراً چند ابتکار دیپلماتیک را برای کمک به تنش‌زدایی و گفت‌وگو انجام داده‌ایم که به نشانه‌های حسن نیت همه طرف‌ها نیاز فوری دارد.

«در عین آنکه به حمایت از برجام ادامه می‌دهیم، تداوم آن منوط به پایبندی کامل ایران است و ما قویاً از ایران می‌خواهیم تا تصمیم‌های اخیر خود در این رابطه را لغو کند. ما همچنان به یافتن راه‌های گفت‌وگو که در توافق برای پرداختن به پایبندی ایران از جمله از طریق کمیسیون اقدام مشترک برجام پیش‌بینی شده است، ادامه می‌دهیم.»

به گزارش ایرنا، پس از بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود، ذخایر اروانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه هفته گذشته بدنبال عدم پایبندی گروه ۱+۴ به تعهدات برجامی خود و برآورده نشدن مطالبات ایران در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای را اجرا کرد که بر اساس آن، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ را رعایت نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرده این گام‌ها در چارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق است و در صورتی که شرکای برجام گام‌های لازم برای ایفای تعهدات خود بردارند این اقدامات به سرعت قابل بازگشت است.

پربیننده ترین خبرها