مناقشه ژاپن و کره جنوبی؛ زخم های کهنه جنگ جهانی دوم سرباز کرد/ سئول تقاضای توکیو برای تشکیل هیات داوری را رد کرد

مناقشه ژاپن و کره جنوبی؛ زخم های کهنه جنگ جهانی دوم سرباز کرد/ سئول تقاضای توکیو برای تشکیل هیات داوری را رد کرد
چهارشنبه 26 تير 1398 - 08:31

یک مقام بلند پایه دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی تقاضای ژاپن برای تشکیل یک هیات داوری درباره مساله کار اجباری اتباع سئول دوران جنگ جهانی دوم را رد کرد.

العالم ـ آسیا

شاکیان کره جنوبی که بابت کار دوران جنگ خواهان دریافت غرامت از ژاپن هستند روز گذشته (سه شنبه) اعلام کردند به زودی مراحل دادگاهی برای فروش دارایی های مصادره شده شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن را آغاز خواهند کرد.

این شاکیان می گویند که مجبور شدند تا برای این شرکت ژاپنی در دوران جنگ جهانی دوم کار کنند ماه گذشته، دیوان عالی کره جنوبی احکام دادگاه عمومی مبنی بر پرداخت غرامت به آنان را نهایی کرد.

سایر شاکیان کره جنوبی پیشتر مراحل فروش دارایی های مصادره شده شرکت «نیپپون استیل» ژاپن و «ناچی فوجی کوشی» سازنده ماشین آلات را آغاز کرده اند.

ژاپن از دولت کره جنوبی خواسته است بر اساس توافقنامه امضا شده در سال ۱۹۶۵ وقتی که این دو کشور روابط دیپلماتیک خود را عادی کردند، یک هیات داوری با حضور کشورهای ثالث تشکیل دهد که پنجشنبه مهلت انتخاب یک کشور ثالث برای پیوستن به ژاپن و کره جنوبی در چنین هیاتی است.

اما یک مقام بلندپایه دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی روز گذشته (سه شنبه) به خبرنگاران گفت که دولت این کشور نمی تواند تقاضای تشکیل هیات داوری را بپذیرد.

یک منبع مطلع در وزارت خارجه کره جنوبی همچنین گفت که این کشور با قضاوت از نحوه مذاکرات درباره موافقتنامه سال ۱۹۶۵ و مدارک مقدماتی مجبور به پذیرفتن این تقاضا نیست این منبع گفت که کارشناسان نیز چنین دیدگاهی دارند.

ژاپن گفته است که اگر کره جنوبی تقاضای تشکیل این هیات داوری را رد کند، اقدامات متقابل انجام می دهد و یا اینکه این مساله را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع خواهد داد.

این روزها مساله پرداخت غرامت به کارگران اهل کره جنوبی که در دوران جنگ جهانی دوم مجبور به کار اجباری برای ژاپن شده اند باعث ایجاد تنش و اختلافات میان دو کشور شده است در برابر اقدامات کره جنوبی مبنی بر اخذ غرامت کارگران از شرکت های تولیدی ژاپن، توکیو نیز صادرات برخی محصولات خود را به سئول محدود کرده است.

به گزارش ایرنا، "مون جائه این" روز دوشنبه گفت که برای ژاپن بی سابقه و نابخردانه است تا مناقشه بر سر تاریخ را به مسائل اقتصادی ارتباط دهد او هشدار داد که این اقدام بر خلاف توسعه روابط دوجانبه است.

مون به طور آشکار به مساله خواست پرداخت غرامت از سوی اتباع کره جنوبی که ادعا می کنند در جنگ جهانی دوم وادار به کار در شرکت های ژاپنی شده اند، اشاره می کرد.

رئیس جمهوری کره جنوبی از آنچه او یک اقدام یک جانبه از سوی ژاپن بدون تلاش یا مشورت دیپلماتیک خواند انتقاد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها