پس از توقیف نفتکش انگلیسی

ترامپ نباید روی باج خواهی از ایران حساب باز کند

ترامپ نباید روی باج خواهی از ایران حساب باز کند
شنبه 29 تير 1398 - 16:53

درست است که توقیف نفتکش غول پیکر انگلیسی "استینا ایمپرو" توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز به دلیل بی توجهی این نفتکش به هشدارهای ایران و حرکت در مسیر اشتباه و رد تماس با طرف ایرانی و بستن تمام دستگاه های رادار صورت گرفت اما تشدید سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران و همراهی انگلیس با این سیاست ها، ابعاد بسیار گسترده ای به این ماجرا داده است.

العالم - ایران

گناه بزرگ ایران - از نظر ابرقدرت ها - این است که آنها حق و حقوقی را که در تعامل با کشورهای دیگر برای خود قائل هستند و آن را به زور اسلحه بر همه تحمیل می کنند، برای ایران قائل نیستند. مثلا وقتی که انگلیس نفتکش ایرانی را در حین حرکت در آب های بین المللی در تنگه جبل الطارق و به بهانه نقض تحریم های یک جانبه اروپا علیه سوریه، توقیف کرد، با تکیه بر غرور استعمارگرانه خود، هرگز تصور نمی کرد ایران هم نفتکش این کشور را به دلیل نقض قوانین بین المللی دریانوردی توقیف کند.

ترامپ هم با تکیه بر زرادخانه عظیم آمریکا و پرونده سیاه جنایات این کشور علیه ملت های دیگر، هرگز تصور نمی کرد ایران دست به اقدام تلافی جویانه بزند. تنها چیزی که در مخیله او می گذشت این بود که ایران تا مدتها درگیر زخمی خواهد بود که تحریم ها بر پیکر این کشور وارد کرده است بدون اینکه جرأت انجام کاری را داشته باشد و دست آخر پرچم تسلیم را بالا خواهد برد.

ایران با توقیف نفتکش انگلیسی پیام هایی بسیار واضح و قدرتمندانه برای جهان از جمله ابرقدرت ها فرستاد با این مضمون که امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز بخشی جدانشدنی از امنیت این کشور است و هر قایق و کشتی و کلا هر دریانوردی با هر ماهیت و جهتی که باشد به محض اینکه وارد آب های ایران می شود – اگر ایران بخواهد – باید با این کشور همکاری کند و هر کسی که این هشدار را نادیده بگیرد با پاسخ قاطعانه و کوبنده ایران رو به رو خواهد شد.

دوم اینکه هر کشوری چه ابرقدرت باشد و چه کشور متوسط یا کوچک اگر بخواهد آمریکا را در تحریم های نفتی ظالمانه و متکبرانه اش علیه ایران همراهی کند با واکنش جدی و قاطع ایران رو به رو خواهد شد نظیر آنچه که برای انگلیس رخ داد.

سوم اینکه اگر قرار باشد خلیج فارس و تنگه هرمز و همه آبهای دیگر در جهان برای نفتکش های ایرانی و منافع ایران نا امن شود برای همه کشورهای دیگر - هر قدر متکبر و خودسر باشند - هم ناامن خواهد شد.

چهارم اینکه منطقه استراتژیک خلیج فارس، از حیث جغرافیایی منطقه ای محدود است و ظرفیت هیچ نوع اشتباه در محاسبات را ندارد؛ در "مقطع زمانی کنونی" که ترامپ به دنبال زخم زدن به پیکر ایران است باید بداند که این "محدوده زمانی" به نفع او هم نخواهد بود؛ زیرا هر آن ممکن است فاجعه ای برای نیروهای او و هم پیمانانش در دل خود داشته باشد.

ترامپ تحت تأثیر "تیم ب" هنوز هم تصور می کند که توافق هسته ای عامل اصلی ناامنی در خاورمیانه است و خروج از آن را تنها ضامن ایجاد امنیت در منطقه می داند اما آنچه که ما امروز شاهد آن هستیم گواهی بر شکست های پی در پی سیاست های اوست؛ سیاست هایی که وی بر اساس مشاوره های جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، محمد به سلمان، ولی عهد عربستان، بن زاید، ولی عهد امارات و مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در پیش گرفته است. و تا وقتی که به اشتباهات خود پی نبرد همچنان باید بهای سنگینی برای اشتباهات خود بپردازد.

ماجد حاتمی / العالم

پربیننده ترین خبرها