ایجاد منطقه امن در شمال سوریه محور گفت‌وگوهای آمریکا و ترکیه

ایجاد منطقه امن در شمال سوریه محور گفت‌وگوهای آمریکا و ترکیه
سه شنبه 1 مرداد 1398 - 20:38

مقامات ارشد نظامی ترکیه و آمریکا در شهر آنکارا حول محور ایجاد منطقه امن در مناطق شرق رودخانه فرات در سوریه گفت‌وگو کردند.

العالم _ ترکیه

منابع خبری و رسانه‌های ترکیه از نشست مقامات ارشد این کشور با آمریکایی‌ها جهت بررسی اوضاع شمال سوریه و ایجاد منطقه امن در این کشور خبر دادند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه سه‌شنبه (یک مرداد) گزارش داد که مقام‌های نظامی ارشد آمریکا و ترکیه در شهر آنکارا گرد هم آمده و ایجاد منطقه امن را بررسی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، نشست مذکور در ساختمان وزارت دفاع ترکیه صورت گرفته است.

هنوز مشخص نیست چه کسانی در این نشست حضور داشتند ولی به احتمال زیاد، نشست امروز مقامات نظامی دو کشور در ادامه نشست‌های دیروز «حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه و «جیمز جفری»، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه است.

بنا بر اعلام آناتولی، دو طرف طی دیدار دیروز مسئله ایجاد منطقه امن در شرق سوریه را بررسی کرده بودند. وزیر دفاع ترکیه در نشست دیروز به طرف آمریکایی گفته بود که آنکارا از دیدار مقامات دولت آمریکا با فرمانده‌هان شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» (ی.پ.گ) ناخرسند و نگران است.

حمایت آمریکا از شبه نظامیان کُرد در شمال و شمال شرق سوریه به قبل از تشکیل ائتلاف بین‌المللی موسوم به ائتلاف ضد داعش در ۲۰۱۴ برمی‌گردد. واشنگتن طی این مدت با سامان‌دهی این شبه‌نظامیان و تسلیح آن‌ها، آن هم در سطح گسترده، مناطق مهمی از شمال سوریه را به اشغال خود درآورد.

ترکیه در طول سال‌های گذشته، با ابراز نگرانی از حمایت‌های آمریکا از شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق که از نظر آنکارا شاخه سوری گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است، دو عملیات نظامی برون‌مرزی موسوم به «سپر فرات» (علیه داعش) و عملیات «شاخه زیتون» (علیه یگان‌های مدافع خلق در منطقه عفرین) انجام داد.

آنکارا و واشنگتن سال ۲۰۱۷ به توافق رسیدند که در شهر مَنبج (شمال استان حلب سوریه) و اطراف آن، گشت‌های امنیتی ایجاد شود تا مانع از درگیری بین نیروهای مورد حمایت آمریکا و ارتش ترکیه شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها