نقشه حمل مشعل المپیک 2020، تنش بین توکیو و سئول را بالا برد

نقشه حمل مشعل المپیک 2020، تنش بین توکیو و سئول را بالا برد
چهارشنبه 2 مرداد 1398 - 14:42

درج نام چند جزیره مورد مناقشه ژاپن و کره جنوبی در نقشه ژاپن بر روی سایت المپیک 2020 توکیو، کار را به احضار مقامات سفارت این کشور کشاند.

العالم - آسیا

پس از آن‌که ژاپنی‌ها چند جزیره کوچک مورد منازعه با کره‌ جنوبی را بر روی نقشه کشور خود در سایت اینترنتی المپیک ۲۰۲۰ توکیو قرار دادند، با واکنش تند سئول مواجه شدند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دریافتیم که در نقشه مسیر حمل مشعل و سایر موارد در وبسایت رسمی المپیک/پارالمپیک توکیو موقعیت [جزایر] دوکدو به‌صورت نقطه‌ای کوچک به عنوان قلمرو ژاپن رنگ‌ خورده است و دریای شرقی را تنها با عنوان دریای ژاپن معین کرده است».

این بیانیه افزود: «دولت ما فوراً مقامات مربوطه در سفارت ژاپن در کره جنوبی را احضار کرد تا به ادعای نادرست حق حاکمیت بر دوکدو اعتراض کند و دستور دهد موارد مربوطه سریعاً تصحیح شوند».

با این حال سخنگوی دولت ژاپن، اعتراض کره جنوبی را رد کرد.

«یوشیهیده سوگا» سخنگوی کابینه ژاپن در کنفرانسی خبری با اشاره به این‌که روابط بین دو کشور «بسیار پرتنش» شده است گفت: «ما طی ارتباطی با کره جنوبی، اعلام کردیم موضع آن‌ها کاملاً غیرقابل قبول است».

اما تنش بین سئول و ژاپن بسیار بیش‌تر از این موارد است. بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، شبه‌جزیره کره که هنوز به دو کشور مجزای کره شمالی و جنوبی تقسیم نشده بود، تحت استعمار ژاپن قرار داشت. ژاپن در این بازه زمانی ۳۵ ساله، از مردم کره‌جنوبی به‌عنوان نیروی کار اجباری بهره‌کشی می‌کرد. همچنین زنان بسیاری مورد تجاوز سربازان ژاپنی قرار گرفتند که هنوز برخی از آن قربانیان زنده هستند.

اکتبر ۲۰۱۸ (مهرماه ۱۳۹۷) دادگاه عالی کره جنوبی طی حکمی دو شرکت «نیپون استیل» و «سومیتومو متال» ژاپن را به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون وون (۸۸ هزار دلاری) را جریمه کرد.

این حکم به دلیل چهار شکایت مطرح شده در دادگاه عالی کره جنوبی علیه این دو شرکت ژاپنی به دلیل اقداماتشان در زمان دوره استعمار توکیو علیه شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ صادر شد.

مقام‌های دولت و فعالان تجاری در ژاپن ضمن رد حکم دادگاه عالی کره جنوبی اظهار داشتند که این موضوع قبلاً در معاهده ۱۹۶۵ امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، رفع شده است.

ژاپنی‌ها اندکی بعد اعلام کردند در پاسخ به این ادعاها، محدودیت‌هایی بر روی صادرات محصولات دارای تکنولوژی پیشرفته مانند چیپ‌های حافظه و تلفن‌های همراه هوشمند تولید کره‌جنوبی اعمال خواهد کرد. همان روز دولت کره‌جنوبی، سفیر ژاپن در سئول را احضار کرد.

این اتفاق، کره‌جنوبی را بر آن داشت تا صندوق غرامت ژاپن را منحل کند. همچنین چیزی حدود ۲۷ هزار شهروند کره‌جنوبی، یک تقاضای آنلاین برای تحریم واردات محصولات ژاپنی و جلوگیری از ورود توریست از این کشور را امضا کردند.

تقابل میان دو کشور تا جایی پیش رفت که ۲۸ تیر ماه، ژاپن نیز سفیر کره‌جنوبی در توکیو را احضار کرد. در همین روز معاون رئیس دفتر امنیت ملی کره‌جنوبی تهدید کرد همه گزینه‌ها روی میز است.

گفته می‌شود یکی از این گزینه‌های احتمالی، لغو معاهده دوجانبه اشتراک‌ گذاری اطلاعات نظامی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها