حمایت وزیر خارجه لبنان از فلسطین و فلسطینی‌های مقیم لبنان

حمایت وزیر خارجه لبنان از فلسطین و فلسطینی‌های مقیم لبنان
پنج‌شنبه 3 مرداد 1398 - 14:34

وزیر خارجه لبنان در واکنش به تخریب گسترده منازل فلسطینی‌ها در جنوب قدس اعلام کرد، عده‌ای دنبال آن هستند تا با ایجاد مشکلات، افکار فلسطینی‌ها را از خطر بزرگتر در آینده منحرف کنند.

العالم - لبنان

رژیم صهیونیستی صبح دوشنبه هفته جاری (31 تیرماه) تخریب حدود 100 واحد مسکونی متعلق به فلسطینی‌ها در منطقه «وادی‌الحمص» در شهر «صور باهر» در جنوب شرق قدس اشغالی را آغاز کرد و این اقدام با واکنش‌های متعدد منطقه‌ای و بین‌المللی روبه‌رو شد.

طرف‌های مختلف فلسطینی در واکنش به تخریب گسترده منازل در جنوب قدس که بزرگترین عملیات تخریب از 1967 تا کنون است، اعلام کردند، این اقدام مصداق بارز جنایت جنگی است .

«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان امروز (پنجشنبه) در واکنش به این موضوع در صفحه توئیتر خود نوشت: اسرائیل خانه‌ها در کرانه باختری را تخریب و صاحبان سرزمین (فلسطین) را از قدس و حومه آن آواره می‌کند.

وزیر خارجه لبنان افزود: اسرائیل همچنین حق بازگشت را در معامله قرن نادیده می‌گیرد تا مسأله فلسطین را نابود کند. کسانی هستند که مشکلات را ایجاد می‌کنند تا (افکار) فلسطینی‌ها را از خطر بزرگتر در آینده منحرف کنند. مشروعیت بین‌المللی چشم خود را به روی حق بسته و برخی از اهل حق، چشم خود را به روی آرمان (فلسطین) بسته‌اند.

باسیل در حالی این مطلب را در صفحه توئیتر خود می‌نویسد که اخیرا ائتلاف وابسته به وی «التیار الوطنی الحر» با ائتلاف وابسته عربستان سعودی «14 مارس» دچار تنش‌های بیشتری شده است.

در همین ارتباط، هفته گذشته «نجیب میقاتی»، «فؤاد السینوره» و «تمام سلام» سه نخست‌وزیر پیشین لبنان با سفر به عربستان با شاه سعودی «سلمان بن عبدالعزیز» ملاقات کردند.

روزنامه «الاخبار» لبنان علت این سفر را «تلاشی جدید برای قانع کردن عربستان به حمایت از «سعد الحریری» در تمام زمینه‌ها برای مقابله با العهد (ائتلاف وابسته به التیار الوطنی الحر) و حزب‌الله» دانست اما روزنامه العربی الجدید چاپ لندن (نزدیک به قطر) آن را بازگشت عربستان به خط تقابل با حزب‌الله تفسیر کرد.

عربستان سعودی از حامیان طرح آمریکا برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی موسوم به «معامله قرن» است اما لبنان با این طرح همراه نشده و حتی در نشست بحرین که درباره بخش اقتصادی طرح مذکور صحبت شد، شرکت نکرد.

چهارم و پنجم تیرماه نشستی تحت عنوان «صلح برای شکوفایی» در منامه برگزار شد؛ البته مشارکت کشورهای عربی در این نشست «ضعیف» بود و تشکیلات خودگردان و بسیاری از کشورهای عربی آن را تحریم کرده بودند.

فارس

پربیننده ترین خبرها