تصاویر ماهواره‌ای وخامت بحران روهینجاهای میانمار را افشا کرد

تصاویر ماهواره‌ای وخامت بحران روهینجاهای میانمار را افشا کرد
پنج‌شنبه 3 مرداد 1398 - 22:49

تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای تردیدهای بیشتری را در خصوص وعده انجام برنامه‌ریزی‌ها توسط میانمار برای بازگشت امن و انسانی مسلمانان روهینجا به وجود آورده است.

العالم - آسیا

موسسه سیاست استراتژیک استرالیا در گزارشی اعلام کرد علی‌رغم تضمین‌های مکرر دولت میانمار مبنی بر این که ۷۰۰ هزار مسلمان روهینجایی که پس از سرکوب‌های خشونت‌آمیز ارتش در اوت ۲۰۱۷ میلادی از استان راخین فرار کرده‌اند به میهن خود باز می‌گرداند، مقدمات برای بازگشت آنها حداقل بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است ما هیچ اسناد و مدارکی دال بر تدارکات گسترده برای بازگشت امن و محترمانه آوارگان روهینجا به میهن‌شان به دست نیاورده‌ایم.

بر اساس این گزارش،تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند آتش زدن روستاهای مسلمانان روهینجا در استان راخین تا امسال ادامه داشته است؛ رویدادی که مدت‌ها پس از آغاز اولیه خشونت‌ها در اوت ۲۰۱۷ میلادی با آتش زدن روستاهای مسلمانان روهینجا و کشتار و تجاوز به مردان و زنان روهینجا باعث فرار هزاران تن از آنها به بنگلادش شد.

محققان موسسه سیاست استراتژیک استرالیا مشخص کردند که دست کم ۵۸ شهرک روستای روهینجا در سال ۲۰۱۸ میلادی هدف تخریب‌های جدید قرار گرفته در حالی که تصاویر ماهواره‌ای همچنین تخریب دیگر روستاهای مسلمانان روهینجا در سال ۲۰۱۹ میلادی را نشان داد؛ اقدامی که بخشی از کمپین ارتش میانمار برای تضمین این‌که دیگر هیچ روستای قابل سکونتی برای روهینجاها برای این‌که به میهن‌شان بازگردد محسوب می‌شود.

در همین حال بیش از ۳۲۰ شهرک مسلمانان روهینجا که در جریان خشونت‌ها تخریب شده هیچ نشانه‌ای از بازسازی را نشان نمی‌دهد و این بر خلاف ادعاهایی است که آوارگان اجازه دارند تا به روستاهای خود باز گردند.

این گزارش داد: این داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای شک و تردیدهایی را در خصوص معتبر بودن این ادعاها که آوارگان اجازه دارند به خانه‌های خود بازگردند به وجود می‌آورد.

در ادامه این گزارش آمده است در عوض ما متوجه تخریب‌های کنونی شهرک‌های بیشتر و ساخت کمپ‌های شدیدا امنیتی و پایگاه‌های نظامی شده‌ایم که ساخته، تقویت شده و یا توسعه یافته‌اند و آن هم در مکان‌هایی که شهرک‌های روهینجایی‌ها ویران شدند.

اگرچه شرایط اعلام شده توسط سازمان ملل برای بازگشت مسلمانان روهینجا این است که بازگشت آنها باید داوطلبانه،‌امن، محترمانه و پایدار باشد اما این گزارش هشدار می‌دهد که آوارگانی که باز می‌گردند ممکن است به جای خانه‌هایشان در کمپ‌ها و یا مناطق شدیدا نظامی اسکان یابند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها