شرط نخست وزیر ژاپن برای دیدار با رئیس جمهوری کره جنوبی

شرط نخست وزیر ژاپن برای دیدار با رئیس جمهوری کره جنوبی
دوشنبه 7 مرداد 1398 - 11:25

روزنامه سانکی ژاپن نوشت، نخست وزیر این کشور بعید است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با رئیس جمهوری کره جنوبی دیدار کند و گفت وگو با "مون جائه این" را به انجام اقدامات مفید از سوی سئول مشروط کرد.

العالم ـ آسیا

سانکی در شماره روز دوشنبه نوشت، تا زمانی که کره جنوبی اقدامی مفید در رابطه با قربانیان کار اجباری در جنگ جهانی دوم و سایر مسایل مورد مناقشه با ژاپن انجام ندهد، "شینزو آبه" با "مون جائه این" گفت وگو نمی کند.
این روزنامه ژاپنی افزود، آبه به دلایل مشابه، در نشست های دیگر پیش رو، از جمله نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در اکتبر و گردهمایی همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام در نوامبر، با مون دیدار نمی کند.

اختلاف نظر ژاپن و کره جنوبی بر سر پرداخت غرامت از سوی شرکت های ژاپنی به قربانیان کار اجباری در جنگ جهانی دوم و محدودیت های اعمال شده از سوی توکیو بر صادرات مواد حیاتی برای صنعت های تک کره جنوبی، سطح روابط دو کشور را به پایین ترین سطح خود پس از عادی شدن رابطه توکیو و سئول در سال 1965 رساند.

ژاپن دلیل اعمال محدودیت بر صادرات مواد حساس مورد استفاده کره جنوبی برای تولید تراشه های حافظه (مموری) و نمایشگرهای گوشی های هوشمند را مدیریت نامناسب مواد حساس از سوی سئول اعلام کرد.
به نظر می رسد این محدودیت ها در واکنش به رای دادگاه عالی کره جنوبی مبنی بر پرداخت غرامت از سوی شرکت های ژاپنی به قربانیان بیگاری زمان جنگ جهانی دوم اعمال شد.
به گزارش ایرنا، ژاپن با اشاره به حل مساله پرداخت غرامت در چارچوب معاهده 1965، رای دادگاه عالی کره جنوبی را ناقض حقوق بین الملل می داند. معاهده امضا شده بین ژاپن و کره جنوبی در سال 1965 موجب ایجاد روابط دیپلماتیک بین دو کشور پس از جنگ جهانی دوم شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها