ظریف:

اقدامات اروپا تا الان هیچ تناسبی با تعهدات آنها نداشته است

اقدامات اروپا تا الان هیچ تناسبی با تعهدات آنها نداشته است
چهارشنبه 9 مرداد 1398 - 12:35

وزیر امور خارجه گفت: فروش نفت ایران و بازگشت درآمد آن، از تعهدات اروپایی‌هاست. فعلا از سایر تعهدات آنان عبور می‌کنیم. فروش نفت و بازگشت پول آن را اجرا کنند.

العالم - ایران / سیاسی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درخصوص نشست اخیر کمیسیون برجام اظهار داشت: جلسه کمیسیون برجام جلسه‌ای چالشی بوده و ما مواضع خود را گفتیم و ضرورت اجرای تعهدات اعضای دیگر مخصوصا اروپایی‌ها مطرح شد.

وی افزود: اروپایی‌ها تعهدات خود را مخصوصا از اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال 97 مطرح کردند. آنها تعهداتی در برجام دارند و تعهداتی نیز بعد از رفتن آمریکا دارند و ما تشریح کردیم که این تعهدات اجرا نشده و اینستکس که مقدمات اجرای تعهدات آنان بوده نیز کاملا عملیاتی نشده و اگر عملیاتی شود ضرورت دارد که پول نفت وارد آن شود.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: اینستکس نباید وسیله اجرای دستورات آمریکایی‌ها شود بلکه وسیله‌ای برای اجرای تعهدات اروپاست و معلوم است اینستکس نمی‌تواند با موافقت آمریکا کار کند. اروپایی‌ها باید بر اساس تعهدات عمل کنند. این در جلسه اول مطرح شده و نتیجه کمیسیون مشترک این بود که اعضا بر تعهدات خود تاکید کردند و باید دید چگونه آن را انجام می‌دهند تا زمانی که اقدامات لازم صورت نگرفته، گام سوم پابرجاست.

ظریف همچنین گفت: هم آقای رئیس‌جمهور و هم بنده گفته‌ایم که اقداماتی که اروپا تا الان انجام داده هیچ تناسبی با تعهدات و توقعات آنان ندارد و اگر بخواهند توقعاتشان عملی شود، باید آنچه را که تعهد کردند انجام دهند.

وزیر امورخارجه افزود: فروش نفت ایران و بازگشت درآمد آن ازجمله تعهدات است. ما از سایر تعهداتشان مثل سرمایه گذاری در ایران و غیره فعلا عبور می‌کنیم، آنها فروش نفت و بازگشت درآمد نفتی ایران را اجرا کنند بعد توقع داشته باشند.

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره تلاش آمریکا و اروپا برای حضور مجدد ایران در پای میز مذاکره تصریح کرد: ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکردیم؛ آمریکایی‌ها بودند که میز مذاکره را ترک کرده و تعهدات خود را زیر پا گذاشتند. ما هیچ وقت از مذاکره درباره موضوعاتی که درباره آنها توافق کردیم، ابایی برای اجرای آن نداشتیم.

وی ادامه داد: آنهایی که میز مذاکره را ترک کردند، باید تعهدات خود را اجرا کنند و آنهایی که ادعا می‌کنند هنوز در پای میز مذاکره هستند، باید اقداماتی که در میز مذاکره به انجام آن متعهد شده‌اند را اجرا کنند تا کار پیش برود و از تنش جلوگیری شود؛ مشخص است تنش‌ها و مشکلات امروز ناشی از تروریسم اقتصادی آمریکا و ناتوانی اروپا در اجرای تعهداتش است که به معنای همراهی با تروریسم اقتصادی آمریکا است.

وزیر امور خارجه همچنین درخصوص درخواست پمپئو برای گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی گفت: اگر من به آمریکا سفر می‌کنم، به سازمان ملل متحد سفر می‌کنم؛ درخواست‌هایی توسط نمایندگان مطبوعات و رسانه‌های آمریکا با من مطرح می‌شود که من براساس احترامی که برای مردم آمریکا قائل هستم، به برخی از آن درخواست‌ها پاسخ مثبت می‌دهم. دعوای ما با مردم آمریکا نیست بلکه با سیاست‌های حکومت آمریکا است.

ظریف با بیان اینکه عمده مصاحبه‌های من زنده نیست، خاطر نشان کرد: این مصاحبه‌ها در محل اقامتمانجام می‌شود؛ چون اجازه ندارم به استودیوها بروم. پمپئو اکنون سیاست تبلیغاتی را آغاز کرده در حالی که پیش از این تعداد زیادی از درخواست‌های مصاحبه با مقامات آمریکا بوده است که همه آنها را رد کرده‌اند ولی الان می‌خواهد بگوید ما نمی‌توانیم با مردم ایران صحبت کنیم که این ترفند بسیار سخیفی است. زیرا آنها فرصت صحبت با مردم ایران داشته‌اند ولی صحبت نکردند.

وی در ادامه گفت: آنها مردم ایران را هدف قرار دادند؛ جنگ اقتصادی علیه دولت نیست بلکه علیه مردم و کودکان مریض است؛ در این شرایط توقع هم دارند مردم با علاقه به حرف‌های آنها گوش دهند. با خبرنگارانی که پیش از این درخواست مصاحبه دادند، مصاحبه کنند.

وزیر خارجه درخصوص پاسخ روحانی به رئیس‌جمهور فرانسه گفت: ما مطرح کرده‌ایم که آمریکا باید تعهدات خود را اجرایی کرده و از تروریسم اقتصادی و اعمال فشار برای متوقف‌شدن فروش نفت ایران دست بردارد. اروپا هم تعهداتی دارد که باید آن را اجرایی کند. صحبت رئیس‌جمهور با ماکرون در این‌باره است و رئیس‌جمهور فرانسه هم اعلام کرده که هم با آمریکا و هم در داخل اروپا در حال رایزنی است. ما هیچ‌گاه مخالف گفتگو نیستیم و گفتگو با ماکرون و سایر اعضای اروپایی برجام و 1+4 را ادامه می‌دهیم.

ظریف همچنین درباره مسائل منطقه‌ای اظهار کرد:ما همواره اعلام کرده‌ایم که علاقه‌مند به ارتباط با همسایگان‌مان هستیم؛ امارات مانند عربستان و بحرین همسایه ماست و مقامات جمهوری اسلامی ایران همیشه اعلام کردند که علاقه مند به روابط خوب با همسایگان هستیم؛ امیدوارم اعضای تیم B کاهش یابد و به نتانیاهو و بولتون محدود شود.

وی همچنین گفت: اگر عربستان سعودی آماده گفت‌وگو باشد ما همیشه آماده گفت‌وگو هستیم و هیچ‌گاه باب گفت‌وگو با همسایگان‌مان را نبستیم.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها