تلاش آمریکا برای خارج کردن الحشد الشعبی از دشت نینوی

تلاش آمریکا برای خارج کردن الحشد الشعبی از دشت نینوی
چهارشنبه 9 مرداد 1398 - 15:04

آمریکا به نهادهای عراقی اعمال فشار می‌کند تا نیروهای الحشد الشعبی را از دشت نینوی خارج کنند. برخی این اقدام را تلاشی برای بازگشت عناصر داعش قلمداد کرده‌اند.

العالم - عراق

کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق درباره تحرکات مشکوک نظامیان تروریست آمریکا در این کشور هشدار داد.

«کریم المحمداوی» عضو این کمیته تأکید کرد که واشنگتن «قصد دارد خانواده‌های تروریستی داعش را که در اردوگاه "الهول" سوریه مستقر هستند، به مناطق دشت نینوی منتقل کند».

«شیروان دوبردانی» نماینده استان «نینوی» در پارلمان عراق اخیرا از انتقال قریب‌الوقوع عناصر داعشی عراقی به این کشور خبر داد و گفت که به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد دولت عراق از چند ماه پیش قصد دارد خانواده‌های عناصر داعش را از سوریه به عراق انتقال دهد.

دوبرانی تصریح کرد که قرار است این عناصر به اردوگاه «الجدعه» واقع در منطقه «حمام العلیل» در جنوب موصل منتقل شوند و خانواده‌های آواره‌ای که در آن سکونت دارند نیز از آن خارج شوند؛ خبری که وزارت مهاجرت عراق، آن را تکذیب کرد.

المحمداوی در ادامه، به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که «بازگرداندن این خانواده‌ها، به امنیت کشور آسیب خواهد رساند و بار دیگر، عناصر تروریستی داعش در موصل گرد هم جمع خواهند شد».

این مسئول عراقی تصریح کرد که واشنگتن به این بهانه که این خانواده‌ها، عراقی هستند و نمی‌توانند در سوریه بمانند، به دولت و مراجع امنیتی عراق اعمال فشار می‌کند تا آنان منتقل شوند.

وی همچنین خاطر نشان کرد که طرف آمریکایی، فشار زیادی وارد می‌کند تا نیروهای الحشد را از دشت نینوی خارج کند و منطقه امنی را برای بازگشت داعش فراهم سازد.

در همین ارتباط، «علی الحسینی» سخنگوی رسمی الحشد الشعبی در محور شمال سه‌شنبه (روز گذشته) اعلام کرد که تصمیم اخیر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق برای «خارج کردن لشکر 30 الحشد الشعبی از مناطق دشت نینوی، با فشارهای سیاسی و اتهامات باطلی از سوی برخی طرف‌های سیاسی انجام شده که خواستار ثبات کشور نیستند».

الحسینی تصریح کرد که «مناطق دشت نینوی، از نظر امنیتی سست بوده و نیازمند بقای الحشد الشعبی است؛ زیرا آنان (نیروهای الحشد) از نظر نظامی، اطلاعات کافی از جغرافیای منطقه دارند».

وی پیش‌بینی کرد که عبدالمهدی طی روزهای آتی دستور خواهد داد که نیروهای الحشد در دشت نینوی باقی بمانند.

فارس

پربیننده ترین خبرها