بن زاید و ظریف به زودی در تهران دیدار می کنند؟

بن زاید و ظریف به زودی در تهران دیدار می کنند؟
چهارشنبه 9 مرداد 1398 - 22:37

غافلگیری های آینده از طرف امارات به سرعت در حال رخ دادن است. بعد از اعلام تصمیم ابوظبی در کاهش نیروهایش در یمن، این روزها خبر سفرت هیئت امنیتی اماراتی به تهران همه را شگفت زده کرد چرا که امارات، ایران را تا همین دیروز خطرناکترین دشمن خود به حساب می آورد.

العالم - جهان اسلام

رای الیوم نوشت: هیئت بلند پایه امنیتی 7 نفره که مسئولیت آن بر عهده فرمانده حفاظت سواحل امارات سرتیپ محمد علی مصلح الاحبابی بود دیدارهای فشرده ای را با مسئولان ایرانی من جمله همتای ایرانی خود سرتیپ قاسم رضایی داشت. در این دیدار ها دو طرف بر روابط دیپلماتیک و همکاری های مشترک در راستای تقویت امنیت مرزی بین دو کشور تاکید کردند.

این دیدار که به درخواست مقامات اماراتی صورت گرفته است از سال 2013 اولین در نوع خود به حساب می آید و در واقع بعد از آن صورت می گیرد که وزارت خارجه امارات در سفری به روسیه از مقامات مسکو تقاضا کرده بود برای بهبود روابط بین ابوظبی و تهران وساطت کند.

رهبری امارات در دو جناح سیاسی و نظامی به این موضوع دست یافته اند که در جنگ یمن که وارد پنجمین سال خود می شود چیزی را به دست نخواهند آورد و در صورت شروع جنگی جدید آنها اولین قربانی این جنگ خواهند بود چرا که ایران با ساقط کردن پهپاد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی نشان داده است که برای هر سناریو نظامی آمادگی کامل دارد و همین مسئله نگرانی مسئولان اماراتی را برانگیخت.

منابع نزدیک به روس ها می گویند که مسئولان اماراتی که به مسکو آمدند از ما خواستند پیامی واضح به ایران برسانیم که امارات خواهان خروج تدریجی از یمن است و از ایران می خواهد با "حوثی ها" صحبت کند تا از هدف قرار دادن خاک امارات پرهیز کنند، مسئله ای که با جواب مثبت فوری تهران مواجه شد.

درست است که هیئت امنیتی امارات که به تهران سفر کرد بیشتر کادر فنی بودند اما در سرزمین عربی ما اوضاع این چنین شروع می شود، امروز سرتیپ الاحبابی، فردا طحنون بن زاید مشاور امنیت ملی و فردا شاید عبدالله بن زاید را در تهران مشاهده کنیم! این نکته را نباید فراموش کنیم که اماراتی ها برخلاف مقامات آمریکایی هیچ گاه ایران را متهم به دست داشتن در انفجارهای الفجیره نکردند.

عربستان سعودی که احساس می کند در جنگ یمن که موشک ها و پهپادهایش تا عمق خاک سعودی پیش رفتند تنها مانده است کم کم در حال تغییر رفتار تنش زای خود در قبال ایران است، مثلا در مسئله حج وزارت اوقاف سعودی با گل و شیرینی از حجاج ایرانی استقبال کردند، امری که با توجه به رفتار خشن ماموران سعودی با ایرانی ها در پنج سال گذشته بسیار عجیب بود.

نمی دانیم که تلاش اخیر امارات در نزدیک شدن به ایران و عقب نشینی تدریجی از یمن و ارتباط محرمانه با جنبش انصارالله با هماهنگی شریک استراتژیکش یعنی عربستان بوده است یا نه اما ظاهرا ابرهای خاکستری بر روابط بین دو کشور سایه افکنده است چرا که از نشست اخیر مکه در اواخر ماه رمضان هیچ خبری مبنی بر دیدار یا تماس تلفنی بین محمد بن سلمان و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی منتشر نشده است همچنین رسانه های عربستانی در خصوص خبرهای مبنی بر عقب نشینی امارات از یمن سکوت پیشه کرده اند.

در سایه اوضاع پر تنش در منطقه و در سایه اقدامات ایران در رد هر گونه تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا، کشورهای عربی درک کرده اند که اولین قربانیان هر جنگ محتملی قطعا آنها خواهند بود.

حسین دهقان مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در صورتی که آمریکا در منطقه علیه ایران دست به هراقدامی بزند همه پایگاه های آمریکا در منطقه و همچنین متحدان آمریکا را با موشک های بالستیک هدف قرارخواهیم داد. امارات زودتر از سایرین پیام این تهدید را دریافت کرد تا از حجم خسارت های آینده بکاهد.

در پایان باید بگوییم امیدواریم این عقب نشینی های سیاسی امارات مسئله به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی که مسئولان اماراتی برای ابراز دوستی با صهیونیست ها علاقه بسیاری دارند را نیز شامل شود چرا که این مسئله بر چهره امارات نزد مسلمان و جهان عرب ضربه وارد خواهد کرد و به اماراتی ها می گوییم که جمع کردن ایرانی ها با اسرائیلی ها مانند قاطی کردن آب و روغن است.

پربیننده ترین خبرها