تحلیل روز/

مناطق (ج) کرانه باختری؛ مجوزی برای بقای نتانیاهو

مناطق (ج) کرانه باختری؛ مجوزی برای بقای نتانیاهو
يکشنبه 13 مرداد 1398 - 12:41

به نظر می رسد بنیامین نتانیاهو هنوز یک ماه و نیم مانده به دور دوم انتخابات پارلمانی، با قدرت درصدد رو کردن برگه های شانس خود است.

العالم - فلسطین اشغالی

نتانیاهو با تخریب منازل منطقه وادالحمص در صور باهرواقع در قدس اشغالی ، تبلیغات انتخاباتی خود را با عنوان تسلط کامل امنیتی بر کرانه باختری و ادغام اداری و امنیتی آن در مناطق (ج) آغاز کرد. این مناطق بیش از 60 درصد از مساحت کلی کرانه باختری را تشکیل می دهد.

نتانیاهو تلاش کرد در جلسه اخیر کابینه اسرائیل با دو برگه؛ اول نشان دادن چراغ سبز برای احداث 6000 واحد شهرک سازی در مناطق ج و دوم اجازه به فلسطینیان برای ساخت واحدهایی مسکونی در این منطقه بازی کند.

اولین برگه برای تشویق شهرک نشینان جهت بالا بردن آراء خود در برابر میانه رو ها و چپگراهایی بود که حامی ایهود باراک پس از بازگشت به دنیای سیاست هستند اما دومین برگه برای افکار عمومی بین المللی بود که از جنایت تخریب وادی الحمص انتقاد کرده بودند.

اما تصمیم نتانیاهو در دادن مجوز به فلسطینان برای ساخت برخی واحدهای مسکونی در مناطق ج؛ پیامی برای تشکیلات فلسطینی داشت که خواهان سرمایه گذاری در این مناطق بودند مبنی بر اینکه این مناطق تماما متعلق به رژیم صهیونیستی است و این یعنی محصور بودن تشکیلات در مناطق ا و ب که مساحت آن کمتر از 36 درصد کرانه باختری و کمتر از 8 درصد مساحت فلسطین قدیم است.

نتانیاهو تلاش دارد فرضیه قدیمی خود را به نظریه تبدیل کند. او پیش ترها گفته بود که فلسطینی ها باید چیزی کمتر از دولت و بیشتر از دولت خودگردان را بپذیرند اما اطرافیان نتانیاهو درباره تسلط بر مناطق ج صراحت بیشتری داشتند زمانی که گفتند هدف اصلی از عملیات احداث شهرک ها در این منطقه جلوگیری از ایجاد دولت فلسطینی مستقل است به ویژه که این منطقه از نظر جغرافیایی دروازه فلسطین به دنیای خارج و هم چنین سبد غذایی فلسطینینان و منبع آبی اول به ویژه برای منطقه الاغوار است.

نتانیاهو که ده سال اخیر ثابت کرده توان رویارویی با جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مقاومت فلسطین و لبنان را ندارد معتقد است مجوز وی برای حکومت رژیم صهیونیستی در 4 سال آینده ، توسعه دادن طرح های شهرک سازی است.

فارس صرفندی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها