سازمان ملل خواستار خویشتنداری هند و پاکستان در موضوع کشمیر شد

سازمان ملل خواستار خویشتنداری هند و پاکستان در موضوع کشمیر شد
دوشنبه 14 مرداد 1398 - 17:08

سازمان ملل از هر دو کشور هند و پاکستان درخواست کرد تا نهایت بردباری و خویشتن داری خود را در امتداد خط واقعی کنترل در منطقه مورد اختلاف کشمیر حفظ نمایند.

العالم ـ آسیا

خبرگزاری " ای ان آی" هند نوشت: استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن درخواست از هند و پاکستان جهت حفظ بردباری و خویشتنداری در کشمیر گفت: گروه ناظر نظامی سازمان ملل در هند و پاکستان از افزایش فعالیت های نظامی در امتداد خط واقعی کنترل در کشمیر خبر داده است.

مناطق مرزی کشمیر در چند روز گذشته شاهد آتش باری سنگین میان نیروهای هندی و پاکستانی بوده است.

هند اعلام کرده است در درگیری های چند روز گذشته حدود ۶ نیروی شبه نظامی وابسته به ارتش پاکستان را کشته است. اسلام آباد، دهلی نو را به استفاده از بمب های خوشه ای علیه غیر نظامیان و کشته شدن یک نفر در بمباران هند متهم ساخته است.

به گفته ارتش هند، در سال جاری یکهزار و ۶۶۰ مورد نقض آتش بس از سوی پاکستان اتفاق افتاده است.

در عین حال در بیانیه ارتش پاکستان آمده است: نیروهای هندی از آغاز سال جاری میلادی تاکنون در یک هزار و ۸۲۴ حمله نظامی، اقدام به نقض پیمان مشترک آتش بس کرده و در این حملات -توپخانه ای و تیراندازی- به ویژه استفاده از بمب های خوشه ای ۱۶ پاکستانی کشته و دست کم ۱۰۵ نفر زخمی شده اند.

حمله انتحاری ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) گروه موسوم به «جیش محمد» به نیروهای هندی در پولوامای کشمیر و کشته شدن دستکم ۴۱ تن از آنها به تنشی دنباله‌دار میان هند و پاکستان تبدیل شد.

پس از این حمله، جنگنده‌های هندی به مواضع گروه‌های تروریستی مستقر در پاکستان حمله کردند و به گفته مقامات هندی در این حمله ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر کشته شدند.

پس از آن پاکستان یک جنده میگ ۲۱ نیروی هوایی هند را سرنگون کرد و خلبان آن را بازداشت نمود. از سوی دیگر هند نیز یک جنگنده اف ۱۶ پاکستانی را هدف قرار داد.

به گزارش ایرنا، اختلافات بر سر کشمیر را می توان دلیل عمده تنش در روابط نه چندان گرم پاکستان و هند و شعله ور شدن آتش اختلافات در روزهای اخیر دانست.

تعاملات دو کشور ھسته ای در جنوب آسیا از زمان استقلال پاکستان در سال ۱۹۴۷ میلادی رقابتی و به نوعی دارای سوءظن نسبت به یکدیگر بوده است.

مسائل مختلفی در تقسیم دو کشور تاثیر داشته، ولی یکی از مهمترین و حساس ترین آنها پس از استقلال هند و پاکستان، وضعیت منطقه بزرگ کشمیر تحت مناقشه دو کشور عنوان می شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها