قدرت ویرانگری ترامپ؛ شلیک به اقتصاد جهانی و جنگ سرد تجاری با چین/ زیان 117 میلیارد دلاری ثروتمندان جهان در یک روز

قدرت ویرانگری ترامپ؛ شلیک به اقتصاد جهانی و جنگ سرد تجاری با چین/ زیان 117 میلیارد دلاری ثروتمندان جهان در یک روز
چهارشنبه 16 مرداد 1398 - 13:41

رییس جمهور آمریکا از زمان حضور درکاخ سفید، اگر چه با کلید زدن جنگ تجاری و خروج از معاهدات و پیمان های بین المللی همه را شوکه کرد، اما با دمیدن بر شعله های جنگ سرد تجاری با چین و افراط در این زمینه بالاخره بزرگ ترین شوک اقتصادی را وارد و قدرت تخریب گری خود را به نمایش گذاشت.

العالم ـ آمریکا

بر این اساس پیامدهای تداوم و تشدید جنگ تجاری آمریکا با چین بالاخره دامن بسیاری از تجار و صاحبان سرمایه را گرفت به گونه‌ای که این روزها بازارهای بورس بین المللی بویژه آمریکا دچار زیان‌ هنگفت شده و ارزش دارایی‌های ۵۰۰ ثروتمند جهان کاهشی ۱۱۷ میلیارد دلاری داشته است.

افزایش فیتیله جنگ سرد تجاری دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با چین، اوضاع را به جایی رسانده که ناظران اقتصادی از آن به عنوان شوک بزرگ اقتصاد جهانی یاد می‌کنند به گونه ای که هرچه دامنه آن افزایش می یابد، پیامدهای آن به صورت «دومینو» وار به سایر بازارهای مالی و اقتصاد کشورهای دیگر سرایت می کند.
افزایش تنش‌های تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان و اقدامات تلافی جویانه جدید چین در کاهش ارزش "یوان" (پول ملی چین) که صدای مقامات واشنگتن را در آورده، ریزش شدید شاخص بورس‌های آمریکا و اروپا را در پی داشته است.

طبق اعلام خبرگزاری بلومبرگ، این مساله و نگرانی از تشدید تنش‌های تجاری با چین سبب شده تا ارزش دارایی‌های ۵۰۰ ثروتمند بزرگ جهان در یک روز، ۲.۱ درصد کاهش یابد که برابر ۱۱۷ میلیارد دلار است.
بر اساس این گزارش، ثروتمندانی که در فهرست ۲۱ میلیاردر برتر قرار دارند، فقط در روز دوشنبه هفته جاری هر کدام یک میلیارد یا بیشتر از دارایی‌های خود را از دست دادند.
شاخص بورس‌های آمریکا در نتیجه شدت یافتن جنگ تجاری با چین به کمترین میزان در یک سال گذشته رسید و ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها افت کرد.
به گزارش ایرنا، «جف بزوس» ثروتمندترین مرد جهان و مؤسس شرکت آمازون، ۳.۴ میلیارد دلار از دارایی‌های خود را روز دوشنبه از دست داد. هرچند که وی هنوز با ۱۱۰ میلیارد دلار دارایی، ثروتمندترین مرد جهان است.
«برنار آرنو» کارآفرین و تاجر فرانسوی نیز فقط در همان یک روز، ۳.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های خود را از دست داد.

ازرش دارایی‌های «مارک زاکربرگ» مؤسس فیس‌بوک نیز ۲.۸ میلیارد دلار افت کرد.
با وجود افت دارایی‌های ۵۰۰ ثروتمند بزرگ جهان، ارزش دارایی‌های آنها ‌اکنون نزدیک به ۵.۴ تریلیون دلار است که نسبت به ابتدای سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱ درصد رشد داشته ‌است.

پربیننده ترین خبرها