صندوق بین المللی پول: جنگ تجاری، رشد اقتصادی چین را کاهش داد

صندوق بین المللی پول: جنگ تجاری، رشد اقتصادی چین را کاهش داد
شنبه 19 مرداد 1398 - 07:43

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که رشد اقتصاد چین بخاطر جنگ تجاری آمریکا رو به کاهش گذاشته است؛ فرایندی که با اعمال تعرفه های جدید از سوی واشنگتن شدیدتر نیز خواهد شد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش فرانس ۲۴، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که در سال جاری اقتصاد چین با کاهش دو دهم درصدی رشد ۶.۲ درصدی را تجربه می کند؛ این کاهش حتی با فرض این است که هیچ تعرفه جدیدی از سوی آمریکا علیه پکن اعمال نشود.

این صندوق هشدار داد دور تازه اعمال تعرفه ها از سوی آمریکا این کاهش را خیلی بیشتر خواهد کرد.

در تازه ترین اخبار، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که قصد دارد ۱۰ درصد تعرفه تنبیهی را برای ۳۰۰ میلیارد دلار واردات کالا از چین تعیین کند.

این روند جدید بدین معنی است که همه محصولات چین از سپتامبر (شهریور) تحت تاثیر جنگ شدید تجاری میان واشنگتن و پکن قرار خواهند گرفت.

این صندوق پیش بینی می کند که افزایش تعرفه های ایالات متحده به میزان ۲۵٪ در مورد واردات از چین، می تواند طی ۱۲ ماه آینده رشد اقتصاد پکن را تا حدود ۱۲ درصدکاهش دهد.

به گزارش ایرنا، چین اعلام کرده که رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به مدت سه ماهه اول به ۶.۲ درصد رسیده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از کاهش رشد اقتصادی چین ابراز خشنودی و اعلام کرد که کاهش رشد اقتصادی این کشور به دلیل اقدامات ماست.

با وجود اعلام آتش بس میان روسای جمهوری دو کشور، به نظر می رسد که مذاکرات میان چین و آمریکا متوقف شده است.

آمریکا در حال حاضر بر واردات کالاهایی به ارزش بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار از چین تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی اعمال کرده است و چین نیز در اقدام متقابل، ۱۱۰ میلیارد دلار از اقلام وارداتی خود از آمریکا را مشمول تعرفه کرده است.

اما آمارها نشان می دهد که محاسبات دونالد ترامپ در تشدید این جدال درست از آب درنیامده و سیاست هایی سخت‌گیرانه آمریکا موجب خسارات سنگینی برای واشنگتن نیز شده است.

در کل سال ۲۰۱۸ تجارت دوجانبه دو کشور بیش از ۴۱۹ میلیارد دلار به نفع چین بود. آمریکا تنها ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات به چین داشت و چین نیز بیش از ۵۳۹ میلیارد دلار صادرات به آمریکا انجام داده بود.

روند مبادلات تجاری در نیمه اول سال جاری میلادی تغییر موازنه به سود چین را تایید می‌کند؛ در شش ماه اول سال گذشته صادرات چین به آمریکا ۱۳۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بیش از واردات بوده، این میزان در مدت مشابه امسال به ۱۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

پربیننده ترین خبرها