نگرانی طرفداران ترامپ از تأثیر جنگ تعرفه‌ها بر مردم عادی آمریکا

نگرانی طرفداران ترامپ از تأثیر جنگ تعرفه‌ها بر مردم عادی آمریکا
شنبه 19 مرداد 1398 - 08:15

کارشناسان اقتصادی در آمریکا هشدار می­‌دهند؛ مرحله بعدی جنگ تجاری آمریکا و چین به افزایش قیمت کالا در فروشگاه‌­های آمریکا منجر می شود و تأثیر خود را بر مصرف کنندگان عادی آمریکایی آشکار خواهد ساخت.

العالم - آمریکا

شبکه خبری فاکس نیوز روز جمعه به وقت محلی در گزارشی اعلام کرد: کارشناسان هشدار می‌دهند که مصرف‌ کنندگان در مرحله آتی جنگ تجاری با چین، آسیب خواهند دید.

"کانون پیترسون" اعلام کرد که تاکنون مصرف کنندگان شاهد افزایش قیمت در فروشگاه‌هایی همچون "وال مارت" نبوده اند اما با وضع تعرفه های بعدی، قطعاً این اتفاق رخ خواهد داد.

"مایکل پلیسبری" تحلیلگر ارشد مرکز هادسون نیز به شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: همه چیز اکنون به توافق تجاری با چین در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) بستگی خواهد داشت.

وی افزود: فکر می کنم امکان توافق بر سر برخی مسایل کلی باشد و باقی موضوعات در دور دوم ریاست جمهوری ترامپ مورد بررسی قرار بگیرد.

این تحلیلگر اندیشکده هادسون مدعی شد؛ چینی ها، ترامپ را دست کم گرفته اند و اکنون فکر می کنند که وی، فرصت انتخاب دوباره ندارد و به "جو بایدن" خواهد باخت.

در مقابل این نظرات، برخی تحلیلگران می گویند جنگ تجاری با چین ابعاد سیاسی، امنیتی و نظامی نیز دارد و چشم انداز توافق بر سر آن کمرنگ است.

چین و آمریکا در جنگی تجاری که با وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از سوی ترامپ آغاز شد و اکنون با جنگ دستکاری ارزش پول ملی ادامه دارد، اقتصاد دو کشور و در برخی مقاطع اقتصاد جهانی را با نوسان مواجه کرده اند.

آمریکا روز دهم مرداد ۱۰ درصد تعرفه تازه بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین وضع کرد. چین نیز تهدید کرد که این اقدام را تلافی خواهد کرد.

دولت چین در پاسخ به این اقدام آمریکا روز دوشنبه ۱۴ مرداد از ارزش یوان در برابر دلار کاست و قیمت دلار به بالاترین میزان نسبت به یوان از سال ۲۰۰۸ رسید. پکن همچنین اعلام کرد که خرید فرآورده‌های کشاورزی از ایالات متحده را متوقف می‌کند.

رسانه‌های چینی به‌ نقل از بانک مرکزی این کشور اعلام کردند که کاهش ارزش یوان، واکنشی به یکجانبه‌گرایی و نیز وضع تعرفه‌های جدید بر کالاها و فرآورده‌های چینی است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها