انتقاد بی سابقه وزیر کابینه مستعفی یمن از ریاض/ امارات سر ما را در سکوت عربستان گوش تا گوش برید

انتقاد بی سابقه وزیر کابینه مستعفی یمن از ریاض/ امارات سر ما را در سکوت عربستان گوش تا گوش برید
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 21:29

"احمد المیسری" وزیر کشور دولت مستعفی یمن گفت: امارات در سایه سکوت عربستان سر ما را گوش تا گوش برید.

العالم ـ یمن

المیسری در ویدیویی که روز یکشنبه منتشر شد، عربستان و دولت مستعفی یمن را به سکوت در برابر حوادث عدن متهم کرد.

وی گفت: ریاست جمهوری یمن با سکوت خود، عملکرد موفقی در جریان حوادث عدن نداشت.

المیسری از سکوت چهار روزه عربستان نیز انتقاد کرد و گفت: شریک اماراتی ما در ائتلاف، سرمان را گوش تا گوش برید.

وی بیان کرد: ۴۰۰ نفربر اماراتی وارد خیابان های عدن شدند و در درگیری ها مشارکت داشتند ولی ما با سلاح های ابتدایی با آن ها جنگیدیم.

وزیر کشور دولت مستعفی و فراری یمن به شکست در عدن اعتراف کرد و به طعنه گفت: به امارات به خاطر این پیروزی آشکار برما تبریک می گویم.

المیسری افزود: این آخرین نبرد نخواهد بود و ما کشور را در دست خربکاران رها نخواهیم کرد.

شهر عدن دیروز شنبه شاهد درگیری های خونین بود که در نهایت به اشغال قصر ریاست جمهوری معاشیق از سوی نیروهای شورای انتقالی جنوب ختم شد و عملا دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری یمن که مورد حمایت آل سعود است کنترل خود را بر تنها پایگاه اصلی دولتش از دست داد.

درگیری های شدیدی میان نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن که یک گروه جدایی طلب و خواستار تشکیل کشوری به نام یمن جنوبی است با نیروهای عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری این کشور که پس از اشغال عدن توسط نیروهای سعودی و اماراتی دولت خود را در این شهر مستقر کرد، روز چهارشنبه گذشته آغاز شد.

«هانی بن بریک» نایب رئیس شورای انتقالی جنوب از نیروهای این شورا خواست تا به قصر ریاست جمهوری معاشیق عدن که در کنترل نیروهای منصور هادی است حمله و آن را به تصرف خود درآورند.

وی دولت منصور هادی در عدن را خائن خواند و متهم کرد که کشور را به سمت نابودی سوق داده است.

بر اساس این گزارش، بن بریک نسبت به حضور دولت منصور هادی در عدن هشدار و آن را خطرناک توصیف کرد که مردم جنوب یمن هرگز نخواهند پذیرفت.

نیروهای موسوم به کمربند امنیتی که شاخه نظامی شورای انتقالی جنوب و تحت حمایت مستقیم امارات متحده عربی قرار دارند، موفق شدند طی چهار روز گذشته ابتدا مناطق نظامی، پادگان ها و مراکز حیاتی شهر عدن و پس از آن با محاصره قصر ریاست جمهوری عدن این قصر را که در واقع مرکز حکومت منصور هادی به شمار می آید تسخیر کنند.

پس از تحولات روز گذشته که یکی از مرگ بارترین درگیری ها چند روز اخیر در عدن به شمار می آید، وزارت خارجه دولت عبدربه منصورهادی با صدور بیانیه ای شورای انتقالی جنوب را گروهی جدایی طلب و کودتاچی خواند که در تلاش است تا دولت مستقر در عدن را سرنگون کند.

از سوی دیگر ائتلاف سعودی نیز پس از تحولات روز شنبه در عدن به شورای انتقالی تا بامداد یکشنبه مهلت داد تا با پایبندی به آتش بس از تمامی نقاطی که طی چهار روز گذشته به کنترل خود در آورده عقب نشینی کند، در غیر اینصورت با برخورد نظامی مواجه خواهد شد.

در مقابل شورای انتقالی جنوبی نیز اعلام کرد که تنها حاضر به اجرای آتش بس است و به دیگر خواسته های ائتلاف سعودی عمل نمی کند.

اکنون دولت منصور هادی در عمل کنترلی بر عدن به عنوان مرکز اصلی قدرت خود در یمن ندارد و تصمیم گیری در مورد سرنوشت این شهر به صورت مستقیم بر عهده عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواهد بود. هرچند به نظر برخی کارشناسان سقوط عدن نوعی تقابل میان ریاض و ابوظبی است و باعث شکاف بیشتر در ائتلاف سعودی - اماراتی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ائتلاف آمریکایی - عربی از ماه مه ۲۰۱۵ (فروردین ۱۳۹۴) با حملات همه جانبه و با استفاده از سلاح های ساخت کشورهای غربی به یمن حمله و این کشور را به طور کامل تخریب و هزاران نفر را شهید و زخمی کرد.

در نتیجه بیش از یکهزار روز جنگ تحمیلی این ائتلاف که عربستان و امارات دو عضو اصلی آن هستند، به مردم یمن و بر اساس برآوردها بیش از ۴۰ هزار یمنی کشته و یا زخمی شده اند و زیرساخت های این کشور از بین رفته است.

نگرانی از افزایش فاجعه بار تلفات و خسارات به مردم یمن سبب شکل گیری اجماعی جهانی برای پایان جنگ در این کشور با راهکار گفت وگوی یمنی-یمنی شده است.

پربیننده ترین خبرها