2.5 میلیون حاجی امروز رمی جمره دوم را انجام می دهند

2.5 میلیون حاجی امروز رمی جمره دوم را انجام می دهند
دوشنبه 21 مرداد 1398 - 14:56

حدود دو و نیم میلیون حاجی حاضر در سرزمین منا از سحرگاه امروز (دوشنبه) مصادف با روز یازدهم ذی الحجه به وقت عربستان، به سمت جمرات در حال حرکت هستند تا مراسم رمی جمره دوم را به جای آورند.

العالم ـ عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، زائران خانه خدا پس از اجرای اعمال مخصوص روز عید قربان (حلق یا تقصیر مو، قربانی و رمی جمره عقبی)، در روز یازدهم ذی الحجه رمی های سه گانه «اولی»، «وسطی» و «عقبی» را انجام خواهند داد.

حجاج باید به هر یک از سه ستون سنگی در انتهای منا، هفت عدد سنگ بزنند و این مراسم را بار دیگر فردا (سه شنبه) مصادف با روز دوازدهم ذی الحجه به وقت عربستان تکرار خواهند کرد.

وقت رمی جمره از هنگام طلوع آفتاب تا غروب است و رمی در شب جایز نیست (مگر کسی که عذر داشته باشد و نتواند آن را در روز به جای آورد) و اگر مثلاً روز یازدهم، رمی را ترک کرد، باید فردای آن روز قبل از رمی همان روز، اعمال روز گذشته را قضا کند.

حاجی ابتدا باید به جمره اولی سنگ بزند و سپس به وسطی و بعد از آن به جمره عقبی.

بیتوته (ماندن در هنگام شب) در منا از اعمال حج محسوب می شود و حجاج باید شب یازدهم و شب دوازدهم ذی‌الحجه را از هنگام غروب آفتاب تا نیمه ‌شب با قصد قربت در منا حضور داشته باشند.

حجاج از بعدازظهر شرعی روز دوازدهم ذی الحجه می ‌توانند از منا خارج شوند، ولی چنانچه کسی آن روز از منا نرود تا آفتاب غروب کند، باید شب سیزدهم را نیز در منا بماند و روز سیزدهم جمرات سه ‌گانه را رمی کند.

به گزارش ایرنا بنا به گفته منابع خبری سعودی؛ آمار دقیق زائران حج امسال معادل ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۴۰۶ نفر است که از این میان یک سوم آنان را شهروندان عربستان تشکیل می دهند. امسال به میزان ۱۱۷ هزار و ۷۳۱ نفر بر تعداد زائران سال گذشته افزوده شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها