اروپا و بازی پلیس خوب، پلیس بد با ایران

اروپا و بازی پلیس خوب، پلیس بد با ایران
دوشنبه 21 مرداد 1398 - 20:37

تماس های تلفنی که رئیس جمهور فرانسه با همتای ایرانی خود برقرار کرد که گفته می شود حامل پیشنهاد هایی برای باقی ماندن تهران در توافق هسته ای است، ظاهرا باعث ناراحتی رئیس جمهور آمریکا شده تا جایی که به سرعت در توئیتی به شدت از ماکرون انتقاد کرد و ادعای خود برای اشتیاق تهران برای مذاکره با واشنگتن را تکرار کرد.

العالم - تحلیل روز

ما نمی خواهیم به ترامپ و اطرافیانش در دولت آمریکا پاسخ بدهیم چرا که دروغگویی آنها از روز روشنتر است، بلکه میخواهیم روی میزان صداقت اروپایی ها و پیشنهاداتشان که به ایران عرضه کرده اند تمرکز کنیم.

بیش از یک سال است که از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای و برقراری نظام تحریم ها علیه ایران می گذرد، در مقابل طرف های دیگر برای حفظ این توافق بین المللی چه کار کرده اند؟ هیچ! به جز دادن وعده های پوچ که هیچ دردی را دوا نمی کند و بهترین دلیل این مسئله هم ساز و کار موسوم به اینستکس است که از آن صحبت می شود اما فقط روی کاغذ اجرایی می شود! مسئله حمایت کشورهای اروپایی از شرکت های مستقل که خواهان ارتباط با ایران هستند را نیز باید به این مشکلات اضافه کرد. همین مسائل باعث شد که ایران با تعیین ضرب الاجل کشورهای اروپایی را تهدید کند که در صورت اجرایی نشدن تعهدات کاهش پایبندی خود به توافق هسته ای را آغاز و ادامه داد.

مسئله دیگری که نباید از آن غافل شد اینکه همواره طرف های مقابل را به گفتگو دعوت می کند تا مسائل و اختلافات منطقه ای و بین المللی حل وفصل شود چرا که ایران همواره به گفتگو و مذاکره به عنوان بهترین و کم هزینه ترین راه برای حل اختلافات نگاه می کند اما چرا آمریکا گفتگو را رد می کند؟ جواب واضح است

ایران دولتی مستقل است که تصمیمات خود را بر اساس ارزش های ثابت خود می گیرد، ارزش هایی که در راس آن مردود دانستن دیکته خارجی ها( هر طرف که می خواهد باشد) و کوتاه نیامدن از این ارزش هاست در حالی که واشنگتن معروف است که همیشه به دنبال یک گاو شیر ده می گردد تا آن را در راستای منافع خود بدوشد!

اما جنگ روانی که اخیرا راه افتاده است که قرار است جنگی ویرانگر رخ دهد که ایران را نابود خواهد کرد، باید گفت که آمریکا نه اینکه نخواهد بلکه به دلایل زیادی که از حوصله خواننده محترم فراتر است نمی تواند که وارد جنگ با ایران شود، از این دلایل می توان به قدرت بازدارندگی ایران اشاره کرد که با هیچ عامل تهدید کننده امنیت سرزمینی خود سهل انگاری نمی کند ویا اینکه این جنگ اثری ویرانگر روی بازار انرژی جهانی خواهد گذاشت.

از این مسائل نتیجه می گیریم که این بازی قدیمی آمریکا یعنی پلیس خوب، پلیس بد است، آمریکا وظیفه اش تهدید و ارعاب است و اروپایی ها وظیفه به تعویق انداختن و فرصت سوزی را انجام می دهند.واضح است که این بازی ها دیگر ایران را فریب دهد و صحبت سخنگوی وزارت خارجه ایران دلیلی روشن بر این مسئله است که گفت فرانسه پیشنهاد قابل بررسی ارائه نکرد

پربیننده ترین خبرها