هشدار پلوسی؛ لغو قرارداد تجاری آمریکا-انگلیس، درصورت بسته شدن مرز ایرلند

هشدار پلوسی؛ لغو قرارداد تجاری آمریکا-انگلیس، درصورت بسته شدن مرز ایرلند
چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 18:56

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد در صورتی که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موجب به‌خطر افتادن صلح در مرزهای ایرلند شود، با عقد قرارداد تجاری بین لندن و واشنگتن مخالفت خواهد شد.

العالم - اروپا

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد اگر در پی اجرای برگزیت، مرزهای ایرلند دچار تنش شوند، توافق تجاری بین واشنگتن و لندن بسته نخواهد شد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، پلوسی که از مخالفان سرسخت سیاست‌های دولت فعلی آمریکا است روز چهارشنبه هشدار داد: «تحت هیچ حالتی، برگزیت این اجازه را ندارد که موارد توافق "جمعه خوب"، از جمله متصل بودن مرز بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی را نقض کند».

این در حالی است که «جان بولتون» مشاور امنیتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، در سفر این هفته خود به لندن، خطاب به دولت انگلیس اطمینان داد به خروج این کشور از اتحادیه اروپا کمک می‌کند و عقد قرداد تجارت آزاد را بین بخش‌های مختلف دو کشور وعده داد.

ترامپ نیز اتحادیه اروپا را یک شریک تجاری بدتر از چین عنوان کرد و بارها تلویحاً از «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس خواسته است نسبت به اجرای بدون توافق برگزیت نگران نباشد.

هفته گذشته نیز شماری از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره هشدار داده بودند اگر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر روی امنیت مرزهای ایرلند تأثیر منفی بگذارد، مانع از انجام توافق تجاری بین لندن و واشنگتن می‌شوند.

مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

«ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس، به‌دنبال کسب ضمانت از سوی اتحادیه اروپا برای به‌اصطلاح «ترتیبات پشتیبان» در خصوص مرزهای ایرلند شمالی بود. ترتیبات پشتیبان نوعی سیاست ضمانتی است که پس از اجرایی شدن برگزیت از ایجاد «مرز سخت» بین ایرلند شمالی که استانی از بریتانیاست و جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپا است جلوگیری می‌کند.

می، سه بار توافق با اتحادیه اروپا را که ترتیبات پشتیبان را نیز دربرمی‌گرفت به پارلمان ارائه کرد اما قانون‌گذاران هر سه بار این طرح را رد کردند.

او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد و در تاریخ هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد.

در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

با این حال جانسون بارها اعلام کرده است، کشورش با توافق یا بدون توافق با بروکسل، در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها