هند، پاکستان را به استفاده از تروریسم برای اهداف خود متهم کرد

هند، پاکستان را به استفاده از تروریسم برای اهداف خود متهم کرد
شنبه 26 مرداد 1398 - 00:15

نماینده دائم هند در سازمان ملل متحد پاکستان را به استفاده از تروریسم برای رسیدن به اهداف خود متهم کرد و گفت مذاکرات زمانی آغاز خواهد شد که فعالیت‌های تروریستی متوقف شود.

العالم-آسیا

سید اکبرالدین روز جمعه پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست چین و پاکستان درباره تنش های اخیر در جامو و کشمیر برگزار شد، این مطلب را در جمع خبرنگاران مطرح کرد.

وی افزود: من نیامده ام تا خشم و آتش را افزایش دهم بلکه به عنوان یک دیپلمات سعی دارم وظیفه ام را به بهترین شکل انجام دهم تا تنش‌ها افزایش نیابد.

نماینده دائم هند که برای نخستین بار در جمع خبرنگاران حاضر می شد، ادامه داد: با توجه به ماده 370 قانون اساسی هند، مساله جامو و کشمیر یک مساله داخلی هند است و نباید خارج از آن تصمیم گیری شود. همانگونه که امروز صبح بیانیه ایالت جامو و کشمیر را دیدید، شرایط به سمت عادی شدن در حال حرکت است.

اکبرالدین اضافه کرد: تغییرات داخلی در هند، هیچ تغییری را در جهت گیری ما ایجاد نکرده است و هند همچنان متعهد است تا اطمینان حاصل کند که شرایط موجود آرام است و اختلافات به طور مسالمت آمیز حل و فصل می شود.

وی با تاکید بر اینکه هند به همه توافقنامه های دوجانبه ای که امضا کرده، متعهد است، اظهار کرد: عده ای اعم از مقامات (پاکستانی) شرایط هشدار دهنده ای را با استفاده از اصطلاحاتی همچون جهاد یا ترویج خشونت در هند ایجاد کردند در حالی که خشونت راه حل مشکلی که با آن مواجه هستیم، نیست.

نماینده دائم هند در سازمان ملل متحد تاکید کرد: موضع ما همچون گذشته بر این است که مسایل هند و پاکستان همچون مسایل موجود در روابط بین کشورها باید به صورت دو جانبه، مسالمت آمیز و بر اساس آداب دو کشور نرمال، حل و فصل شود.

اکبرالدین یادآور شد: تروریسم در حال شعله ور شدن است، زبان جهادی از سوی کسانی استفاده می شود که شما باید بهتر آنها را بشناسید؛ با این حال ما برای تداوم تلاش های مسالمت آمیز برای حل همه موضوعات در فضای عاری از ترور و خشونت آماده هستیم.

وی تصریح کرد: ما امیدوار بودیم که پاکستان به توافقی که با هند امضا کرده است، پایبند باشد. هند و پاکستان روابط دیپلماتیک عادی دارند اما استفاده از تروریسم برای اعمال اهداف خود، رفتار یک کشور عادی نیست.

سفیر و نماینده دائم هند در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: هیچ دموکراسی نمی پذیرد که با تروریسم مذاکره کند، ترور را متوقف کنید تا مذاکرات آغاز شود. ما انتظار داریم که طرف پاکستانی به توافق امضا شده بین دو کشور عمل کند.

اکبرالدین در پاسخ به اظهارات نماینده چین و پاکستان درباره نقض حقوق بشر از سوی هند، گفت: هند کشوری است که به حقوق بشر توجه دارد و هیچ کشوری تا کنون هند را به نقض حقوق بشر متهم نکرده است. بیش از یک میلیارد جمعیت داریم و دموکراسی به خوبی جریان دارد.

تنش ها میان هند و پاکستان پس از تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر افزایش یافت.

لغو امتیازات خاص جامو و کشمیر یکی از شعارهای انتخاباتی دولت مودی بوده است. «آمیت شاه» وزیر کشور هند پیش از این اعلام کرده بود که دولت هند به سرعت برای لغو قانون ۳۵ ای و اصل ۳۷۰ اقدام خواهد کرد.

اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند به ساکنان کشمیر اجازه می‌داد قانون اساسی خود، پرچم و آزادی تصویب قوانین خود را داشته باشند اما سیاست خارجی، دفاع و ارتباطات همچنان در کنترل دولت مرکزی هند بود.

به دلیل همین اصل قانون اساسی، ایالت جامو و کشمیر اجازه داشت قوانین ویژه‌ خود را تصویب کند و از جمله برای اعطای اجازه سکونت، حق مالکیت و دیگر حقوق بنیادی تصمیم بگیرد.

آنها همچنین می‌توانستند جلوی تغییر بافت جمعیتی ایالت خود را بگیرند و به هندی‌های خارج از ایالت اجازه ندهند که در آنجا زمین و ملک بخرند یا برای سکونت به این ایالت مهاجرت کنند.

این بند در سال ۱۹۵۴ به دستور رییس جمهوری وقت هند در قانون اساسی این کشور قرار گرفت.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها