بازتاب موفقیت ایران در آزادی "نفتکش گریس 1" در رسانه های غربی

بازتاب موفقیت ایران در آزادی
دوشنبه 28 مرداد 1398 - 15:42

آزادی نفتکش "گریس 1" (آدریان دریا) که از سوی تفنگداران دریایی انگلیس توقیف شده بود، و درعین حال مخالفت مقامات جبل الطارق با درخواست دادگاه آمریکایی برای ادامه توقیف آن، بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشته است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

نفتکش آدریان دریا ۱ (گریس یک) که از حدود ۴۵ روز قبل از سوی دولت محلی جبل الطارق تحت مالکیت انگلیس توقیف شده بود، دیشب آبهای جبل الطارق را به مقصد آبهای بین المللی ترک کرد.

سوپر نفتکش ایرانی جبل الطارق را ترک کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه از مبدا جبل الطارق در این باره گزارش داد: اواخر روز یکشبنه (شب گذشته) سوپر نفتکش ایرانی که حامل نفت خام به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار است لنگرهای خود را برکشید و جبل الطارق را ترک کرد.

این خبرگزاری خاطرنشان کرد، آمریکا به این نفتکش مظنون بود که با یک نهاد تحریم شده درایران مرتبط است، اکنون داده های"موقعیت یاب جهانی" (GPS) بر روی تارنمای "ترافیک دریایی" (Marinetraffic.com) نشان می دهد که نفتکش "آدریان دریا ۱" تحت پرچم ایران که قبلا به نام "گریس ۱" بود، اندکی پیش از نیمه شب گذشته به راه افتاده است، این نفتکش پیش از آنکه رو به شرق حرکت کند به آرامی به سمت جنوب و به سوی آب راه باریکی که مراکش و "شبه جزیره ایبری" (Iberian Peninsula) را جدا می سازد، حرکت کرده است.
این خبرگزاری افزود: مقامات جبل الطارق روز یکشنبه (روز گذشته) گفتند که برخلاف آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بنا بر قوانین اتحادیه اروپا، انگلیس و جبل الطارق یک سازمان تروریستی قلمداد نمی شود.

رد درخواست آمریکا از سوی جبل الطارق

خبرگزاری فرانسه نیز از مبدا جبل الطارق گزارش داد: نفتکش ایران پس از رد درخواست آمریکا از سوی مقامات جبل الطارق، آب های این منطقه را ترک کرد.

این خبرگزاری تصریح کرد، نفتکش ایرانی که در مرکز مشاجره دیپلماتیک قرار گرفته بود پس از آنکه مقامات جبل الطارق درخواست آمریکا مبنی بر توقیف آن را رد کردند، به سمت آب های آزاد حرکت کرد.
بنابر اطلاعات تارنمای "ترافیک دریایی" سوپر نفتکش ایران که درمورخ چهارم جولای (۱۳تیرماه) توقیف شده بود اواخر روز یکشنبه سواحل جبل الطارق را به سمت جنوب ترک کرد.
به نوشته این خبرگزاری، جمعه گذشته وزارت دادگستری آمریکا در آخرین دقایق با این عنوان که این کشتی در ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، خواستار توقیف آن شد، موضوعی که دولت جبل الطارق رد و اعلام کرد، نمی تواند حکم دادگاه را برای توقیف آن به اجرا گذارد چرا که تحریم های آمریکا علیه ایران متناسب با (قوانین) اتحادیه اروپا نیست.

رویتز: جل الطارق حکم دادگاه آمریکایی را رد کرد

رویترز از جبل الطارق دراین باره گزارش داد: درست ساعاتی پس از آنکه مقامات جبل الطارق درخواست آمریکا مبنی بر ادامه توقیف نفتکش ایرانی را رد کردند، این نفتکش که در مرکز بن بست سیاسی بین تهران و غرب قرار گرفته بود شب یکشنبه جبل الطارق را ترک کرد.

رویترز افزود:"گریس۱" که اکنون به "آدریان دریا۱" تغییر نام داده است بنابر داده های دریانوردی ساعت ۱۱:۰۰ شب یکشنبه به وقت محلی (۲۱:۰۰ به وقت گرینویچ) بندر جبل الطارق را ترک کرد اما مقصد آن به این فوریت مشخص نیست.

رویترز در ادامه گزارش داد: نفتکش ایرانی هفته گذشته رفع توقیف شد اما دادگاه فدرال واشنگتن روز جمعه حکمی را صادر کرد که به موجب آن خواستار توقیف این نفتکش، نفتی که حمل می کند و مبلغ یک میلیون دلار شده بود؛ مقامات جبل الطارق روز یکشنبه گفتند که آنها نمی توانند از این درخواست دادگاه آمریکایی تبعیت کنند، چرا که آنها مقید به قوانین اتحادیه اروپا هستند.

رفع بن بست سیاسی ایران و انگلیس
شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا در نخستین بخش خبری روز دوشنبه خود گزارش داد که نفتکش حامل نفت ایران "آدریان دریا " (گریس یک) پس از ۶ هفته توقیف آب های جبل الطارق را ترک کرد.

این شبکه خبری با پخش این خبر در فهرست اول خبری امروز خود افزود: این درحالی است که مقامات جبل الطارق درخواست طرف آمریکایی برای ادامه توقیف این نفتکش را هم رد کردند.

سی ان ان همچنین درتارنمای خبری خود با اشاره به رفع توقیف"آدریان دریا ۱"نوشت: نفتکش توقیف شده ایرانی در مرکز بن بست سیاسی ایران و انگلیس قرار داشت.اکنون این نفتکش آزاد شده و آب های جبل الطارق را ترک کرد.

سی ان ان درادامه افزود: زمانی که وزارت دادگستری آمریکا خواستار تمدید توقیف نفتکش ایرانی توسط مقامات جبل الطارق شد، خود را به معضل سیاسی بین ایران و انگلیس وارد کرد چرا که وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای که در اواخر روز پنجشنبه گذشته صادر کرد مدعی شد که گمان می رود این نفتکش به جهتی در کمک به سپاه است، اما مقامات جبل الطارق از اطاعت از این امر سرباز زده وبه طرف آمریکایی گفتند که آنها مقید به قوانین اتحادیه اروپا هستند.

امیدواری رسانه های آلمانی به پایان تنش های دریایی

رسانه های آلمان طی دیروز و امروز به پوشش اخبار آزادی نفتکش حامل دو میلیون بشکه نفت ایران در جبل الطارق پرداختند.
نشریه هایی مانند اشپیگل، هندلزبلات، دیت سایت، فوکوس، زوددویچه سایتونگ، اشترن و ان تی وی با اشاره به پایان توقیف 45روزه «آدریان دریا» اعلام کردند، این نفتکش غول پیکر سرانجام منطقه جبل الطارق را به مقصدی نامعلوم ترک کرد.
به گزارش این رسانه ها رها سازی نفتکش مذکور با وجود حکم دادگاهی در آمریکا برای مصادره آن انجام گرفته است.
این نشریه ها همچنین به اظهار نظر مقامات ایرانی و غربی در این خصوص اشاره کرده و در مورد پایان تنش های دریایی در تنگه هرمز به تبع آزادی نفتکش حامل نفت ایران از سوی انگلیسی ها ابراز امیدواری کردند.

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن دیشب در توئیتی از حرکت نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق خبر داد ونوشت: در این لحظه تأیید می کنیم که سرانجام ۴۵ روز پس از توقف در آبهای جبل الطارق، این نفتکش حرکت خود به مقصد آبهای بین المللی را آغاز کرد.

بعیدی نژاد بامداد دوشنبه در این توئیت افزود: توجه زیاد سیاستمداران و افکار عمومی جهانی و منطقه ای، نشان دهنده نتایج مهم سیاسی، بین المللی و حقوقی اقداماتی است که در این چند روز اتخاذ شد.

جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز عصر جمعه از تغییر نام نفتکش گریس ۱ به "آدریان دریا۱" خبر داده و اعلام کرد که این نفتکش اکنون به سمت مدیترانه در حال حرکت است.

به گزارش ایرنا، نفتکش ایرانی گریس ۱(آدریان دریا) حدود ۴۵ روز پیش به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه»توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

دادگاه عالی جبل‌الطارق روز پنجشنبه با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس ۱ (آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد.

پربیننده ترین خبرها