ماجرای حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی عراق/ایران نمی‌خواهد بغداد محل منازعه تهران و واشنگتن باشد/ تحلیل چرایی واکنش دوگانه آمریکا

ماجرای حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی عراق/ایران نمی‌خواهد بغداد محل منازعه تهران و واشنگتن باشد/ تحلیل چرایی واکنش دوگانه آمریکا
شنبه 2 شهريور 1398 - 13:24

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران با بیان اینکه انجام حملات به پایگاه‌های حشدالشعبی برای تشدید فشارها بر ایران است، تاکید کرد: امنیت عراق برای ایران بسیار اهمیت دارد و تهران نمی‌خواهد عراق محل منازعه تهران و واشنگتن و یا هر کشور دیگری شود.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

«محمد صالح صدقیان» با اشاره به انفجارهای صورت گرفته در انبار مهمات و پایگاه‌های حشدالشعبی به ایرنا گفته، تاکنون چهار بار پایگاه‌ها و زاغه‌های مهمات حشدالشعبی عراق منفجر شده‌اند که بسیاری معتقدند این انفجارها به دلیل حملات به این پایگاه‌ها و انبارها است.

این کارشناس مسائل عراق درباره واکنش‌ دولت و گروه‌های عراقی نسبت به این انفجارها اظهار داشت: تاکنون فرماندهی کل قوای عراق که در واقع، همان نخست‌وزیر است درباره این حملات واکنشی نداشته و بیانیه‌ای صادر نکرده است و نگفته که چرا این پایگاه‌ها و انبارها منفجر شدند، چگونه منفجر شده‌اند و عاملان و مقصران این انفجارها چه کسانی بوده‌اند و این عدم موضع‌گیری نخست‌وزیری عراق بر ابهام‌ها نسبت به این ماجرا افزوده است.
وی اضافه کرد: برخلاف عدم واکنش نخست‌وزیر به این موضوع، این انفجارها واکنش‌های بسیاری را در عراق به همراه داشته و موجب نگرانی بسیاری در عراق شده است چراکه این پایگاه‌ها متعلق به حشدالشعبی است و گروه‌ها از بروز درگیری و بی‌ثباتی مجدد در عراق بیمناک هستند.

وی با اشاره به ابهامات ایجاد شده درباره این انفجارها گفت:‌ چند روز قبل، ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی بیانیه‌ای صادر کرد و آمریکا و اسرائیل را مسئول حملات و انفجارهای صورت گرفته دانست و بیان کرد که آمریکایی‌ها از طریق پهپادهای اسرائیلی و از پایگاه‌شان در اربیل عراق، پایگاه‌ها و انبارهای حشدالشعبی را مورد هدف قرار داده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: بلافاصله پس از این اظهارات، فالح الفیاض، رئیس حشدالشعبی با رد سخنان ابومهدی المهندس، تاکید کرد که آن سخنان نظرات شخصی وی بوده‌اند و این نظرات حشدالشعبی یا دولت عراق نیست. این مسئله، بر ابهامات و پیچیدگی‌های موجود در این پرونده افزوده است.

آمریکا و اسرائیل عامل حملات به پایگاه‌های حشدالشعبی

صدقیان در تشریح فرضیات موجود درخصوص انفجارهای صورت گرفته ابراز داشت: نخستین فرضیه این است که انفجارها به دلیل حملات نیروهای رژیم صهیونیستی بوده است. فرضیه دیگر این است که حملات توسط آمریکایی‌ها انجام شده است. سومین فرضیه نیز این است که انفجارها به دلیل نگهداری نادرست و اشتباه مهمات رخ داده است.

وی با بیان اینکه فرضیه سوم بسیار ضعیف است، عنوان کرد: مقامات عراقی تاکنون نقش اسرائیل و آمریکا در این حملات را رد کرده‌ و گفته‌اند که در حال بررسی موضوع هستند ولی به نظر می‌رسد این حملات با همکاری اسرائیل و آمریکا انجام شده است.

آمریکا درصدد راه‌اندازی جنگ نیابتی علیه ایران

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران با بیان اینکه احتمالا پهپادها هم اسرائیلی باشند، یادآور شد: بعید است که این پهپادها از اسرائیل پرواز کرده باشند. احتمالا این پهپادها در پایگاه‌های آمریکا در منطقه کردستان عراق هستند و مسئول انفجارها آمریکا است.

صدقیان با تاکید بر اینکه این حملات برای تشدید فشارها بر ایران است، بیان کرد: بارها جان بولتون، مایک پمپئو و دیگر مسئولان ارشد آمریکایی مدعی شده‌اند که آمریکا درصدد قطع کردن دست ایران در عراق است. آنها اکنون می‌خواهند با حملات به حشدالشعبی و تضعیف آن، با حامیان و متحدان ایران در عراق مقابله کنند. در واقع، آمریکا درصدد راه‌اندازی یک جنگ نیابتی در عراق علیه ایران است.

وی اضافه کرد: اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند می‌خواهند دست ایران در عراق را قطع کنند؛ دو جنبه دارد. یک جنبه، اقتصادی است که می‌خواهند همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق به صفر برسد و جنبه دیگر، همکاری‌های امنیتی و نظامی است.

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه حشدالشعبی جزو حلقه‌های محور مقاومت است و نابودی حلقه‌های محور مقاومت جزو اهداف لاینفک آمریکا و اسرائیل محسوب می‌شود، گفت: آمریکا و اسرائیل به چیزی کمتر از نابودی حشدالشعبی راضی نخواهد شد و در این راستا، دولت ترامپ فشارهای زیادی را به دولت عادل عبدالمهدی وارد کرده تا حشدالشعبی را منحل کند و چیزی از این نیرو باقی نماند.

ایران نمی‌خواهد عراق محل منازعه تهران و واشنگتن باشد

صدقیان ادامه داد: آمریکایی‌ها در عراق نسبت به این حملات دو نوع واکنش را اتخاذ کرده‌اند. از یکسو، برخی از مسئولان آمریکایی و همچنین کارکنان سفارت آمریکا می‌گویند این حملات توسط اسرائیل صورت گرفته ولی ما از انجام آن، آگاه بوده‌ایم. از سوی دیگر، بیانیه می‌دهند که این حملات ارتباطی با ما ندارد.

وی با بیان اینکه واکنش دوگانه آمریکا نسبت به این حملات به خاطر ترس آنها از وضعیت عراق است، تصریح کرد: حداقل هشت هزار مستشار آمریکایی در عراق حضور دارند البته بر اساس برخی آمارها این تعداد به ۲۰ هزار نفر نیز می‌رسد. آنها نسبت به واکنش حشدالشعبی به این حملات واهمه دارند و به همین خاطر مواضع دوپهلویی نسبت به این حملات نشان داده اند.

کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه نوع واکنش حشدالشعبی و ایران نسبت به این حملات معلوم نیست، تصریح کرد: آنچه مشخص است این است که اراده ایران آن است که عراق محل منازعه میان تهران و واشنگتن یا ایران و عربستان تبدیل نشود ولی آمریکایی‌ها این کار کرده‌اند. حفظ امنیت عراق برای ایران بسیار بااهمیت است چراکه افزایش ناامنی در عراق بر ایران اثرگذار خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها