عمران خان: جهان از تبعات جنگ بر سر کشمیر در امان نخواهد بود

عمران خان: جهان از تبعات جنگ بر سر کشمیر در امان نخواهد بود
دوشنبه 4 شهريور 1398 - 19:08

نخست وزیر پاکستان بار دیگر تصمیم اخیر دولت هند مبنی بر سلب خودمختاری منطقه جامو و کشمیر را اشتباه راهبردی دهلی نو خواند و هشدار داد: اگر اوضاع به سمت جنگ برود تبعات آن نه فقط برای ما بلکه برای جهان پرهزینه خواهد بود.

العالم ـ آسیا

به گزارش روز دوشنبه رسانه های دولتی پاکستان، «عمران خان» در گفت وگوی تلویزیونی با مردم این کشور درباره تحولات جاری در کشمیر و اقدام های دولت اسلام آباد در سطح منطقه ای و جهانی برای کمک به حل مشکلات پیش روی مسلمانان این منطقه سخن گفت.

وی اظهار داشت: از زمان آغاز کار دولت فعلی پاکستان، این کشور تلاش های فراوانی را برای بهبود روابط با هند انجام داده و هدف آن توسعه و رفاه مردم دو کشور که با چالش هایی نظیر بیکاری، فقر و تغییرات اقلیمی روبرو هستند، است.

نخست وزیر پاکستان افزود: به رغم پیشنهادهای مذاکره با هند، این کشور واکنشی به آن نشان نداده و مشکلاتی نیز در این زمینه به وجود آمده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت و ملت پاکستان تا آخرین نفس در کنار مردم مسلمان کشمیر هستند، بار دیگر خطاب به جامعه جهانی هشدار داد: اگر اوضاع مخدوش کشمیر منجر به جنگ شود پیامدهای آن فقط به ضرر پاکستان و هند نیست، بلکه جهان از تبعات سنگین این رویارویی در امان نخواهد بود.

عمران خان که خود را "سفیر مردم کشمیر" می خواند، از خنثی شدن آنچه را که وی عملیات کاذب هند علیه پاکستان عنوان کرد، خبر داد و گفت: طرح موضوع کشمیر در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل ثابت کرد که کشمیر یک مناقشه جهانی است.

وی خطاب به سازمان ملل تاکید کرد که زمان آن فرا رسیده که شورای امنیت سازمان ملل به وعده های خود برای کمک به حل مسئله کشمیر عمل کند.

کشمیر منطقه مورد منازعه هند و پاکستان است و تصمیم اخیر دهلی نو به تنش سیاسی در روابط دو کشور دامن زده است تا آنجا که دولت هند به ‌صورت جدی در این زمینه به پاکستان هشدار داد.

بخشی از کشمیر که تحت کنترل هند است، سال‌ها شاهد خشونت گروه‌های مسلح اسلام‌گرا و نیروهای امنیتی هند بوده است. تنها در سال گذشته میلادی بیش از ۱۰۰ غیرنظامی در این درگیری‌ها کشته شدند.

به گزارش ایرنا، عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفندماه سال گذشته، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان، حادثه تروریستی چندماه پیش در منطقه «پولواما» علیه نیروهای هندی و تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو کشمیر، از جمله تنش های سیاسی- نظامی مهم اخیر میان دهلی نو و اسلام آباد به شمار می رود.

رسانه‌های پاکستانی هم گزارش دادند؛ حکومت نظامی و محدودیت های شدید در جامو و کشمیر وارد چهارمین هفته خود شده و اوضاع برای مسلمانان کشمیری دشوارتر شده است.

دولت اسلام آباد در روزهای اخیر اعلام کرد که این کشور در اعتراض به وضع بحرانی کشمیر، به دادگاه لاهه و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مراجعه خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها