وقتی عربستان به راحتی قوانین بین المللی را دور می زند/ سلاح های خریداری شده عربستان در اختیار مزدوران سودانی!

وقتی عربستان به راحتی قوانین بین المللی را دور می زند/ سلاح های خریداری شده عربستان در اختیار مزدوران سودانی!
جمعه 8 شهريور 1398 - 11:00

پایگاه خبری "bellingcat" با انتشار گزارشی به قلم "اریک وودس" عربستان را متهم کرد که سلاح هایی را که از صربستان وارد کرده است در اختیار مزدوران سودانی در یمن قرار داده است.

العالم - عربستان سعودی

وودس، متخصص مسائل مربوط به انتشار غیر قانونی سلاح در این گزارش گفت که سلاح هایی که عربستان از صربستان خریداری کرده است در نهایت در اختیار نیروهای واکنش سریع سودانی یا همان نیروهای وحشی "جنجوید" قرار گرفته است؛ این نیروها 8 سال قبل تشکیل شده و متهم به ارتکاب جنایات جنگی در دارفور است.

این نیروها در حال حاضر در قالب ارتش سودان در جنگ یمن شرکت دارند. این جنگ در مارس 2015 به سرکردگی عربستان و امارات شروع شد و تا الآن ادامه دارد.

نیروهای واکنش سریع سودان در تازه ترین جنایت خود، فاجعه کشتار روز عید در خرطوم را رقم زد. در این روز بیش از 120 نفر از کسانی در مقابل مقر فرماندهی کل ارتش تحصن کرده بودند، به قتل رسیدند.

پایگاه خبری bellingcat"" خاطرنشان کرده است که واگذاری سلاح های یادشده به مزدوران سودانی، این سئوال را مطرح می کند که این سلاح ها با چه تضمینی به عربستان فروخته می شوند.

وودس تصریح کرده است که عربستان با امضای توافقنامه انحصار استفاده از سلاح بین صادر کننده و وارد کننده مقادیری سلاح از جمله تفنگ های کلاشینکف از صربستان خریداری کرده است.

بر اساس توافقنامه انحصار استفاده از سلاح بین صادر کننده و وارد کننده، "وزارت دفاع عربستان حق صادرات مجدد این سلاح را ندارد و فقط خود می تواند از آنها استفاده کند."

نویسنده این گزارش با اجرای تحقیقاتی تشریح می کند که عدم انتقال سلاح های خریداری شده از سوی وارد کننده به دیگری، مستلزم ضمانت های سیاسی است و به طور ضمنی تأکید شده است که وارد کننده اجازه انتقال سلاح های خریداری شده به دیگری را ندارد مگر با دریافت مجوز.

"مت شرودر"، از اعضای همین سازمان تصریح کرده است که با واگذاری سلاح های خریداری شده به دیگری، شرط اصلی استفاده از این سلاح ها نقض شده است.

به گفته نویسنده این اولین بار نیست که عربستان دست به چنین رفتاری می زند زیرا بر اساس تحقیقات شبکه الجزیره و شبکه سی ان ان، ائتلافی که این کشور در حمله به یمن آن را رهبری می کند، پیش از این با نقض صریح ضمانت عدم استفاده از سلاح های خریداری برای اهداف دیگر، سلاح های آمریکایی را در اختیار گروه های افراطی یمن قرار داده است.

این نویسنده گفت که وزارت دفاع عربستان تا کنون هیچ توضیحی درباره واگذاری سلاح های خریداری شده به نیروهای واکنش سریع یا مزدوران سودانی نداده است.

ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع این کشور در تجاوز عربستان و امارات به یمن سهیم بوده . در کنار آنها با ملت یمن جنگیده اند. و این اتفاق به طور دقیق در جنوب یمن رخ داده است.

گفتنی است در تابستان 2018 ویدیویی از درگیری نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن با نیروهای عربستان در یوتیوب و تلگرم منتشر شد. پس از این درگیری نیروهای یمنی عکس هایی را منتشر کردند که در آنها سلاح های ساخت شرکت "زاستاوا" صربستانی به همراه پاسپورت های سودانی به دست رزمندگان یمنی افتاده بود.

شرکت صربستانی تا کنون هیچ توضیحی درباره فروش سلاح به عربستان نداده است.

پربیننده ترین خبرها