تظاهرات ضد دولت جانسون مقابل سفارت انگلیس در بروکسل

تظاهرات ضد دولت جانسون مقابل سفارت انگلیس در بروکسل
شنبه 9 شهريور 1398 - 18:30

شماری از معترضان بریتانیایی تبار، در اعتراض به تصمیم دولت انگلیس برای تعلیق پارلمان، مقابل ساختمان سفارت این کشور در بروکسل به تظاهرات پرداختند.

العالم - اروپا

افراد معترض به تصمیم «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس برای تعطیلی موقت پارلمان، مقابل ساختمان سفارت این کشور در بلژیک، مقر اتحادیه اروپا تجمع کردند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، این معترضان که اکثراً ملیت انگلیسی داشته و ساکن بروکسل، پایتخت بلژیک هستند،با تجمع در مقابل این سفارتخانه فریاد زدند: «کودتا را متوقف کن». آن‌ها همچنین پلاکاردهایی با عناوین «از دموکراسی دفاع کن» و «نه به اجرای برگزیت بدون تأیید نمایندگان [پارلمان]» در دست داشتند.

پلیس بروکسل با حضور در محل تظاهرات، مانع از نزدیک شدن معترضان به ساختمان سفارت شد که در نزدیکی مقر کمیسیون اروپا واقع شده است.

یکی از معترضان درباره به تعطیلی کشاندن پارلمان توسط جانسون به ایندیپندنت گفت: «این کار به‌طور بنیادین نقض قانون اساسی است».

همچنین «لوئیزا پوریت» از نمایندگان لیبرال دموکرات پارلمان انگلیس که در جمع معترضان حاضر بود گفت: «تعطیل کردن پارلمان در زمانی که نمایندگان باید فرایند [انجام برگزیت] را بررسی کنند، یک ننگ کامل است و این‌که او ما را تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا خارج کند، کاملاً غیرقانونی است که به کشور ما آسیب زده و به پارلمان نیز پاسخگو نباشد. در بریتانیا، پارلمان حاکم [بر اوضاع] است».

پوریت افزود:‌ «گمان می‌کنم این را تمام جهان می‌داند که دموکراسی پارلمانی یکی از اصول بنیادین اتحادیه اروپا است و صرف‌نظر از احساسی که درباره برگزیت دارید، این راه اشتباه است».

هفته گذشته نیز تظاهرات گسترده‌ای در «وست‌مینیستر» علیه تصمیم دولت جانسون برای تعطیلی موقت پارلمان برگزار شد.

بر اساس تصمیم دولت انگلیس، پارلمان قرار است تا ۱۴ اکتبر و به‌مدت ۲۳ روز تعطیل بماند تا جانسون و اطرافیانش بتوانند فارغ از ممانعت نمایندگان و بدون حصول توافق با بروکسل، برگزیت را اجرایی کنند.

جانسون اخیراً به عنوان رئیس دولت از ملکه انگلیس خواسته جلسات پارلمان را تا ۱۴ اکتبر معلق کند. ملکه انگلیس نیز روز چهارشنبه درخواست نخست‌وزیر «بوریس جانسون» برای تعلیق پارلمان این کشور را تأیید کرد.

احزاب مخالف دولت این کشور نیز در تلاشند مانع وقوع برگزیت بدون توافق (خروج از اتحادیه اروپا بدون توافق) شوند؛ از همین رو این احزاب روز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک موافقت خود در ممانعت از برگزیت بدون توافق را اعلام کردند.

طبق نتایج نظرسنجی «یوگاو» که روز چهارشنبه منتشر شد، ۴۷ درصد از شرکت‌کنندگان تعلیق پارلمان را غیرقابل قبول دانستند.

تحلیلگران بر این باورند در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد..

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها