کشکول العالم/

آیا آل سعود با ترفند ورزش پس از شکست ترفند رقص می تواند آبروداری کند؟

آیا آل سعود با ترفند ورزش پس از شکست ترفند رقص می تواند آبروداری کند؟
چهارشنبه 13 شهريور 1398 - 13:20

روزنامه گاردین در گزارشی با عنوان "آبروداری ورزشی: عربستان سعودی چگونه به مراکز ورزشی بزرگ آمریکا فشار می آورد" اعلام کرد که آل سعود در اقدامی غیرمنتظره روش "نیروی نرم" را به کار گرفته است تا افکار عمومی را از جرایم حقوق بشری مداوم خود و سیاست های فاجعه آمیزش در منطقه منحرف کند.  

العالم - عربستان سعودی

در این گزارش آمده است: ماه گذشته اطلاعاتی درباره عملکرد لابی خارجی عربستان در آمریکا در سال 2018 منتشر شد و در اینترنت در دسترس عموم قرار گرفت. این اطلاعات به بخشی از تلاش های پیگیر عربستان در راستای استراتژی "آبروداری ورزشی" می پردازد. این استراتژی شامل تهیه مصاحبه با مسئولان بزرگترین تیم های فوتبال، فدراسیون بسکتبال آمریکا (ان بی ای)، بزرگترین تیم های بیسبال (ام ال بی) و همچنین مسئولان سازمان جهانی کشتی سرگرمی (دبلیو دبلیو ای) و کمیته المپیک لس آنجلس" است.

عبارت "آبروداری ورزشی" سال 2018 توسط سازمان عفو بین الملل به کار گرفته شد تا به توصیف رژیم های دیکتاتوری بپردازد که از ورزش برای نشان دادن چهره ای موجه از خود به جهانیان و پنهان کردن پرونده سیاه حقوق بشری خود سوء استفاده می کنند.

به نظر می رسد شاهزاده خانم "ریما بنت بندر" مدیر فدراسیون ورزش جمعی در عربستان عهده دار این تلاش ها است و از مؤسسه بین المللی "چرچیل ریپلی گروپ" کمک می گیرد مؤسسه ای که خدماتی درباره رشد و توسعه اراده می دهد و دفترش در لس آنجلس است.

اکثر ناظران امور سیاسی عربستان درباره موفقیت سفارت عربستان در واشنگتن در خریدن آبرو برای آل سعود با ترفند ورزش شک و تردید دارند زیرا سیاست های فاجعه بار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در یمن با این کارها کمرنگ نمی شود به این دلیل که میلیون ها یمنی به علت سیاست های ولیعهد سعودی با خطر مرگ ناشی از گرسنگی روبرو هستند و دهها هزار زن و کودک یمنی هم در حملات نیروها و مزدوران عربستان کشته شده اند و مراکز وهابی عربستان وحشی ترین گروه های تروریستی مثل القاعده و داعش را ایجاد کرده اند. بن سلمان در آخرین اقدام جاه طلبانۀ خود اقدام به قتل فجیع جمال خاشقجی خبرنگار منتقد سعودی زد. با این اوصاف، ترفند خریدن آبرو برای آل سعود از طریق ورزشی راه به جایی نخواهد برد همانگونه که آمریکا نتوانست با همدستی در ترفند رقص و تبلیغ بی بند و باری آبرویی برای آل سعود به ارمغان بیاورد.

پربیننده ترین خبرها