پیروزی دولت جانسون در دادگاه «بررسی قانونی بودن تعطیلی پارلمان»

پیروزی دولت جانسون در دادگاه «بررسی قانونی بودن تعطیلی پارلمان»
چهارشنبه 13 شهريور 1398 - 16:15

با وجود تلاش سیاست‌مداران انگلیسی برای مقابله با طرح به تعطیلی کشاندن پارلمان این کشور توسط نخست‌وزیر، یک قاضی اسکاتلندی چنین اقدامی را قانونی خواند.

العالم - اروپا

دادگاهی در بریتانیا اعلام کرد اقدام «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در راستای به تعطیلی کشاندن پارلمان مغایر قانون نیست.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «بی‌بی‌سی»، یگ گروه فراحزبی متشکل از ۷۵ نماینده پارلمان پرونده تلاش جانسون برای عبور از مرزهای اختیار خود جهت تعطیل کردند پارلمان را به قاضی «ریموند دوهرتی» تحویل داده بودند.

با این حال دوهرتی روز چهارشنبه با اعلام رأی خود گفت، تعلیق پارلمان توسط نخست‌وزیر مغایرتی با قانون بریتانیا ندارد.

«جو سوینسون» رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس و «جوانا چری» نماینده حزب ملی اسکاتلند که رهبری نمایندگان ارائه دهنده این پرونده به دادگاه اسکاتلند را داشتند قصد دارد نسبت به حکم صادر شده تقاضای تجدیدنظر کنند.

جانسون هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد از تاریخ ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) به مدت ۵ هفته پارلمان را به حالت تعلیق در آورد تا قانون‌گذاران نتوانند با طرح او برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون حصول توافق با بروکسل، مقابله کنند. وی توانسته موافقت «الیزابت دوم» ملکه انگلیس را نیز برای به تعطیلی کشاندن پارلمان اخذ کند.

دولت جانسون قصد دارد با توافق یا بدون توافق با بروکسل، ۳۱ اکتبر (۹ آبان) کشور را از اتحادیه اروپا خارج کند.

برگزیت بدون توافق می‌تواند اثرات منفی سنگینی بر اقتصاد و روابط سیاسی بریتانیا داشته باشد.

شب گذشته (سه‌شنبه) در جلسه پارلمان انگلیس، قانونی برای مقابله با اجرای برگزیت بدون توافق توسط دولت جانسون توانست با اکتساب اکثریت آراء‌ تصویب شود.

این در حالی است که جانسون به‌عنوان رئیس حزب محافظه‌کار انگلیس، اعلام کرده بود نمایندگان محافظه‌کاری را که در جلسه پارلمان علیه او رأی دهند از این حزب اخراج می‌کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها